کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

وکیل طلاق در بوشهر|مشاوره تلفنی 24 ساعته فوری و رایگان

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

وکیل طلاق در بوشهر|مشاوره تلفنی 24 ساعته فوری و رایگان

وکیل طلاق در بوشهر|مشاوره تلفنی 24 ساعته فوری و رایگان

وکیل طلاق در بوشهر

وب سایت حقوقی  دادسرایار

وکیل در بوشهر

(0922-265-24-08)

مقدمه

طلاق به مفهوم پایان قانونی زندگی مشترک و جدایی زن و شوهر از هم می باشد. در هنگام جاری شدن صیغه نکاح همه زن و شوهر ها گمان می کنند که زندگی مشترک آن ها پایان خوبی دارد و در طول عمرشان به خوبی در کنار هم زندگی می کنند. اما در طی زمان بر اثر مشکلات اختلافات بروز می نماید و این مشکلات و اختلافات در زندگی مشترک غیر قابل انکار است.

در مورد این موضوع دو حالت به وجود می‌آید یا زن و شوهر قادرند اختلافات را مدیریت کنند و مشکلاتشان را حل و فصل نمایند یا این اختلافات مهار زندگی را از سلطه آن ها خارج می‌کنند و جز طلاق راهی برای ادامه زندگی نمی بینند.

طلاق ‏رجعی

با توجه به ماده ۱۱۴۳ قانون مدنی طلاق رجعی یکی از دو دسته ی طلاق محسوب می‌شود. در این شکل از طلاق به مرد این اختیار اعطا شده است که در دوره عده به زن رجوع کند.

طلاق بائن

طلاقی است که مرد دردوره ی عده حق رجوع به زن را نخواهد داشت.

طلاق خلع

در طلاق خلع زن به شدت از شوهر متنفر است. مفهوم طلاق خلع یعنی زن به دلیل بیزاری و کراهتی که از زوج دارد مال خود  که بخشی از مهریه یا چیزی بیشتر از آن است را به مرد پرداخت می‌کند تا به طلاق رضایت دهد. این مال می‌تواند کمتر، مساوی یا بیشتر از مهریه باشد.

این نوع طلاق در واقع مصداق ضرب المثل معروف مهرم حلال جانم آزاد می باشد.  در طلاق خلعی مرد حق رجوع نخواهد داشت. جز این که زن رضایت دهد و مالی را که در قالب مهریه به شوهر بخشیده است را مسترد گرداند. در این حالت طلاق بائن به رجعی تبدیل می شود و مرد می تواند به زن رجوع کند و دوباره زندگی مشترک را از سر گیرد.

طلاق مبارات

مبارات در لغت به مفهوم جدایی می باشد و به همین جهت زن و شوهر از طریق این طلاق از هم فارق می‌شوند. طلاق مبارات از جمله طلاق هایی می باشد که در این شکل از طلاق می توان راجع به حقوق مالی زن مثل مهریه و جهیزیه و حضانت فرزندان و نفقه و ملاقات فرزندان و غیره توافقاتی انجام گیرد و این توافقات در رای دادگاه قید می‌شود تا ضمانت اجرای قانونی بیابد.

در واقع طلاق مبارات بر اساس ماده ۱۱۴۷ قانون مدنی نوعی طلاق توافقی و زیر مجموعه طلاق باین می باشد که به علت رابطه سرد و عدم علاقه مرد و زن به هم صورت می پذیرد. در این نوع طلاق زن مهریه و یا مالی را به مرد می دهد و با توافق از هم فارغ می شوند.

در قانون مدنی در تعریف طلاق مبارات آن را برابر با مفهوم خلع دانسته است. اما تفاوتی که بین این دو مفهوم وجود دارد آن است که در طلاق مبارات بیزاری و نفرت زن و شوهر به شکل متقابل است و نیز بخشش و بذل مهریه نمی تواند از اندازه ای که مهریه است، بیشتر تعیین شود.

شرایط طلاق مبارات

1- زن و شوهر باید از هم نفرت و بیزاری داشته باشند و تمایلی به ادامه زندگی برای آن ها نباشد.

2- میزان فطریه نباید بیشتر از میزان مهریه باشد. به این دلیل که هر دو یعنی زن و شوهر نسبت به هم به شکل متقابل بیزاری و نفرت داشتند و این دور از وجدان است که برای منحل شدن عقد ازدواج و بیشتر از مهریه هدیه بپردازد. بنابراین میزان بخشش یا فدیه باید برابر با مهریه یا کمتر از آن باشد. اما در این مورد باید یادآوری کرد که در طلاق خلعی که بیزاری یک طرفه و فقط از سوی زن است، مبلغی که زن به شوهر می بخشد این امکان را دارد که بیش از مهریه باشد.

شباهت طلاق خلع و مبارات

در طلاق خلع و طلاق مبارات هر دو طرف این امکان را دارند که از یک وکیل برخوردار شوند تا بتوانند مراحل طلاق را انجام داده و صیغه طلاق را جاری سازند. برخلاف طلاق رجعی که به شکل کاملا اختیاری طلاق بر عهده مرد است. در طلاق خلع و مبارات توافق زن و شوهر ضرورت دارد. طلاق خلع و مبارات هر دو از جمله زیر مجموعه‌های طلاق بائن هستند و مرد در هنگام عده حق رجوع نخواهد داشت. توافق زن و شوهر بر اندازه مهریه طلاق را به عقد تبدیل نخواهد کرد و این طلاق همواره ایقاع خواهد بود.

تفاوت طلاق خلع و مبارات

در طلاق مبارات کراهت و بیزاری از سوی زوجین می باشد. یعنی زن از شوهر نفرت دارد و شوهر از زن بیزار است. اما در طلاق خلعی فقط زن از شوهر نفرت دارد. در طلاق مبارات  فدیه ی تعیین شده نباید بیشتر از مهریه باشد. باید یا کمتر از مهریه باشد یا برابر آن اما در طلاق خلعی این قید وجود ندارد و به هر اندازه ای که دو طرف راضی باشند صحیح است .

رجوع بعد از طلاق مبارات

طلاق بائن برخلاف طلاق رجعی شکلی از طلاق است که مرد بعد از آن دیگر امکان رجوع به زن خود را در طول دوران عده نخواهد داشت. در ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی مقرر شده است که انواع طلاق بائن، خلع و مبارات است و تا زمانی که زن به عوض رجوع نکرده است، طلاق بائن خواهد بود. با توجه به این موضوع اصولاً مرد امکان رجوع بعد از طلاق مبارات را ندارد. جز این که زن به مالی که به مرد برای طلاق هبه کرده است، رجوع کند. در این حالت مرد هم قادر خواهد بود که از طلاق مبارات رجوع نماید.

رجوع از بذل در طلاق مبارات

با توجه به این که طلاق خلعی از دسته های طلاق بائن و زیر مجموعه آن می باشد، بعد از آن که طلاق خلع جاری شد، مرد نمی تواند در دوره عده به زن خود برگردد. این در صورتی است که زن قادر است  به  فدیه ای که به شوهر پرداخته است در دوره عده رجوع نماید و آن را مسترد گرداند. حتی اگر مرد خشنود نباشد. در این حالت مرد قادر است به زنش بازگردد. در این که اجازه رجوع زن منوط به میسر بودن  درستی رجوع مرد است یا  خیر اختلاف‌نظر جاری می باشد. یک عده معتقدند اگر امکان رجوع مرد نباشد، مثل آن است که زن ندارد یا سه طلاقه است. پس  رجوع زن هم درست نیست.

نکته دیگر آن که در این موضوع که درستی رجوع زن منوط به آگاهی مرد از آن است یا نه هم اختلاف نظر وجود دارد. البته باید در نظر داشت که راجع به بذل یک عمل حقوقی یک طرفه می باشد که به اراده و قصد زن بر می گردد. اما با وجود یک جانبه بودن باید شرایطی داشته باشد.

با رجوع زن به بذل  صفت باین بودن طلاق خلعی  از بین می رود و به طلاق رجعی تبدیل می شود و مرد قادر است در دوره عده به زن برگردد. پس در طلاق خلع اگر زن نسبت به بذل رجوع کند طلاق رجعی خواهد بود و مرد قادر است به زن برگردد. هرچند زن راضی به این موضوع نباشد و اگر راضی به رجوع باشد مرد قادر است رجوع کند. حتی اگر زن نسبت به بذل رجوع نکرده باشد.

در  این موضوع در حقیقت زن بذل را به مرد هبه غیرمعوض نموده است .چون رضایت داده که مرد بدون مسترد گرداندن بذل به او برگردد. با برگشتن زوج همان ازدواج قبلی ادامه می‌یابد و مانند مهریه ثابت می‌شود. اگر قرار باشد مهریه جدیدی در عقد قرار داده شود باید عقد جدیدی جاری شود.

شرایط رجوع به بذل در طلاق مبارات

1- زن فقط در دوره عده قادر است به فدیه رجوع کند.

2- مرد باید در دوره عده از رجوع زن به بذل مطلع شود و قادر باشد به شکل متقابل حق خود را جاری سازد. اگر مرد از این موضوع آگاهی نداشته باشد، رجوع زن به بذل هم باطل است.

3- رجوع باید به شکلی باشد که مرد قادر به رجوع به نکاح باشد.

مفهوم فدا ( فدیه)

به مالی که زن در هنگام طلاق خلعی به مرد می بخشد تا از زوجیت او آزاد شود اصطلاحاً فدا یا فدیه اطلاق می‌شود و این فدیه می تواند دین یا منفعت یا عین باشد. در مورد اندازه آن هم قانون مشخصی جاری نیست و به شیوه اعتراضی دو طرف وابسته می باشد که در این حالت امکان دارد مهریه یا غیر آن یا مالی به بهای کمتر یا بیشتر از مهریه باشد. نفقه ای که بر عهده شوهر است یا بهای شیردادن زن نسبت به فرزند در مدت مشخص می تواند فدیه واقع شود.

عده در  طلاق مبارات

با توجه به ماده ۱۱۵۱ قانون مدنی عده طلاق در حالات مختلف باید تکلیف تعیین شود. بر اساس ماده مذکور مقرر شده است که عده ی طلاق سه پاکی می باشد. این حکم شامل طلاق مبارات نیز می‌شود. یعنی در طلاق مبارات باید سه پاکی بعد از پایان عادت ماهیانه نگه داشته شود.

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد