کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

وکیل سفته در اصفهان|مشاوره تلفنی رایگان و 24ساعته

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

وکیل سفته در اصفهان|مشاوره تلفنی رایگان و 24ساعته

وکیل سفته در اصفهان|مشاوره تلفنی رایگان و 24ساعته

وکیل سفته در اصفهان

وب سایت حقوقی  دادسرایار

وکیل در اصفهان

موسسه سروش دادپویه

09133604594

سفته چیست؟

سفته نام دیگری دارد که عبارت است از فته طلب. سفته در لغت آن چیزی است که از کسی عاریه و یا قرض و یا حتی در قبال عوض چیزی بگیرد تا در شهری دیگر پس بدهد.

در اصطلاح حقوقی لکن عبارت است از سندی تجاری که به وسیلهٔ آن شخص صادر کننده سفته تعهد می‌نماید که مبلغی معینی را در تاریخی مشخص در وجه حامل، حواله کرد و یا شخص معینی به او پرداخت نماید.

قید عبارت حواله کرد بر روی سفته همواره رواج داشته و این بدان معناست که دارنده سفته می‌تواند و این اختیار را دارد که سند مذکور را به شخص دیگری واگذار نماید و صادرکنندهٔ سفته تعهدش نسبت به کسی است که سند به او انتقال داده شده است و اگر کسی عنوان حواله کرد را خط بزند به این معنی می باشد که آن سفته قابل انتقال به دیگری نمی باشد.

انواع سفته کدام است؟

سفته انواع بسیاری دارد و بسته به شرایط ممکن است متفاوت باشد. بدین معنا که گاه برای پرداخت وام است و گاه برای تضمین حسن انجام کاری و یا مطالبه دینی ولی باید دقت داشت که شرایط شکلی سفته در تمامی انواع سفته یکسان است و ظاهر سفته تفاوتی نمی‌کند.

نحوه تهیه سفته چگونه است؟

سفته سندی است که باید آن را از شعب بانک ملی ایران و باجه‌های بانک مربوطه تهیه نمود لکن در عمل چنین نیست و علاوه بر بانک، در بازار نیز افرادی وجود دارند که سفته را به فروش می‌رسانند و در خصوص این افراد باید که بسیار محتاط بود چرا که ممکن است اسنادی جعلی را به ما بفروشند و اعتبار واقعی نداشته باشند.

سفته برای چه اموری استفاده می‌شود و چه کاربردهایی دارد؟

سفته کاربرد بسیاری دارد که عبارت است از:

  1. سفته وسیله ایست جهت پرداخت کالا در معاملات غیر نقدی
  2. سفته وسیله‌ای است برای تضمین اجرای تعهدات
  3. سفته وسیله‌ای است برای کسب اعتبار
  4. سفته سند پرداخت دین است
  5. سفته سندی است که بانک‌ها از وام گیرنده‌ها جهت پرداخت وام دریافت می‌کنند.
  6. سفته سندی است که گاه شرکت‌ها از پیکانکاران و یا کارمندان و کارگران خود برای ضمانت انجام تعهدشان و یا برای استخدامشان می‌گیرند.

مورد دوم کاربردی‌ ترین مورد است و افراد در بازار از ان استفاده می‌کنند.

مورد ششم نیز بسیار شایع بوده و باید این نکته را در نظر داشت که در این مورد، سفته جهت پرداخت نیست و برای پرداخت صادر نمی‌شود و در اصل هدف از صدوران چیزی جز انجام صحیح تعهد نیست و از این رو اصل بر آن است که کارفرما نمی‌تواند آن را وصول کند مگر اینکه اثبات نماید که کارمند، کارگر و یا پیمانکار در انجام تعهدش قصور داشته و کوتاهی انجام داده است.

چگونه یک سفته را بنویسیم؟

شرایط شکلی سفته در ماده ۳۰۸ قانون تجارت ذکر شده است و در صورتی که هر یک از موارد مذکور در ماده رعایت نشود، سند مزایای خود را دیگر نخواهد داشت. در مواقعی که سفته برای حسن انجام کار داده شده است باید نوشته شود که این سفته برای حسن انجام کار است و اعتباری غیر از این ندارد.

مهم‌ترین آن عبارتند از:

  • ۱-امضا / مهر طلبکار
  • ۲-تاریخ تنظیم و تحریر سفته
  • ۳-مبلغ مورد تأدیه با حروف
  • ۴-گیرنده وجه و یا به حواله کرد
  • ۵-تاریخ پرداخت

آیا سفته سقف دارد؟

هر برگ از سفته یک سقف خاصی دارد و اگر مثلاً روی سفته نوشته شده باشد بیست میلیون ریال، آن سفته فقط برای دو میلیون تومان دارای اعتبار است و بیش از نمیتوان تعهد نمود.

آیا معاملات سفته، معاملاتی است تجاری؟

معاملات برواتی از معاملاتی است که ذاتاً تجاری است ولی در خصوص چک ماده ۳۱۴ قانون تجارت، معاملات مربوط به چک را تجارتی نمی‌شناسد و در حقیقت در باب سفته ماده‌ای صریح وجود ندارد و این موضوع اختلافی تلقی می‌شود.

همچنین شما عزیزان میتوانید با راهنمایی از وکیل در شیراز نیز راه خود را بهتر و مفید تر بیابید

وکیل سفته در اصفهان

آیا سفته را می‌توان انتقال داد؟

سفته قابلیت انتقال به غیر را دارد و همانطور که پیش‌ تر بیان شد، می‌توان سفته را بطور به حواله کرد صادر نمود و شخصی که سفته در دست اوست اختیار انتقال سفته را خواهد داشت.

حتی اگر سفته به حواله کرد نیز نباشد، دارنده سفته می‌تواند آن را پشت نویسی و یا در اصطلاح حقوقی آن را ظهر نویسی نماید و به غیر دهد و ظهر نویسی که برای انتقال صورت گرفته باشد، کلیه حقوق و مزایای سند را داراست.

چگونه سفته‌ای را پشت نویسی نماییم؟

ظهر نویسی سفته همانند ظهر نویسی چک، برای انتقال به دیگری و یا وصول وجه مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارنده جدید سفته همان حقوق و مزایای دارنده پیشین را خواهد داشت.

برای پشت نویسی سفته، باید ظهر آن را امضا نمود و در صورتی که شخص بخواهد به دیگری وکالت دهد به دیگری برای وصول وجه، باید وکالت برای وصول در ظهر نگاشته شود.

وصول سفته چگونه است؟

برای وصول سفته از ۲ راه می‌توان اقدام کرد:

۱-اجرای اسناد رسمی: سفته سندی است لازم الاجرا، از این رو اگر دارنده وظایف قانونی خود را تمام و کمال انجام داده باشد، می‌تواند علیه صادر کننده، ظهر نویس و ضامن به بخش اجرای اسناد رسمی در اداره ثبت مراجعه و تقاضای توقیف اموال و وصول مطالباتش را بنماید.

۲-مراجع قضایی دادگستری: دارنده سفته می‌تواند دادخواست حقوقی علیه یکی و یا تمامی مسئولان بدهد.

پس از اینکه شخص دارنده اقامه دعوا نمود، دادگاه معادل آن وجهی که در سفته ذکر شده است را از اموال طرف دعوا به عنوان تأمین اخذ می‌نماید و این تأمین نیازمند ارائه دلیل و اثبات نبوده و دارنده سفته می‌تواند در زمان اقامه دعوا، صرفاً دادخواست توقیف اموال را مطرح نماید و این امر موجب اطمینان خاطر دارنده سفته می‌شود.

البته باید توجه داشت که در این حالت زمانی که صادرکننده محکوم گردد ولی اموالی از او به دست نیاید، دارنده می‌تواند وفق قانون نحوه محکومیت‌های مالی، تقاضای بازداشت محکوم علیه را بنماید.

سوالات شما عزیزان از وکیل در اصفهان

 نحوه اخذ سند مالکیت ساختمان ها و اراضی فاقد سند رسمی (قولنامه ای) چگونه است؟

پاسخ: مالکی  بدون سند رسمی سالیان است که در برخی شهرها و روستا ها سبب شده تا کلاهبرداران بتوانند املاک زیادی را تصرف کنند . مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی (قولنامه ای این مسئولیت را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان صادر کننده سند در کشور داده تا سوء استفاده کنندگان نتوانند از املاک مردم و منابع طبیعی (منابع ملی) بهره برداری نمایند . لذا متقاضیانی که املاک خود را به صورت عادی خریداری کرده اند و نیز مالکان رسمی که مالکیت آنها به نحو مشاعی است و به دلیل فوت یا مفقود الاثر بودن مالک رسمی و ورثه وی و یا عدم دسترسی به ملک رسمی تا کنون موفق به اخذ سند مالکیت شش دانگ نشده اند می توانند با استفاده از این قانون به سایت سازمان به آدرس   Www ssaa . ir . مراجعه و ضمن ثبت نام تقاضای خود را به واحد ثبتی مربوطه ارسال کنند تا سازمان ثبت (واحد ثبتی محل پس از بررسی بر اساس مستندات و اسناد ارسالی و پس از تشریفات قانونی سند تک برگی (کاداستری) شش دانگ برای مالکان صادر کند.

بر اساس ماده ۱ این قانون ساختمان های احداث شده بر روی اراضی با سابقه ثبتی که منشاء تصرفات متصرفان نیز قانونی است و همچنین صدور اسناد مالکیت برای اراضی کشاورزی و نسق های زراعی و باغاتی که شرایط فوق را دارند لیکن به دلیل وجود حداقل یکی از موارد گفته شده صدور سند مالکیت مفروزی از طریق قوانین جاری برای آن ها میسر نمی باشد . براساس ماده ۲ این قانون کسانی که اراضی متعلق به دولت یا موسسات دولتی را در تصرف دارند مشمول مقررات این قانون نمی باشند و بایستی مستقیما از طریق سازمان راه و شهرسازی خواسته خود را تعقیب نمایند، اما املاک موقوفه مشمول مقررات این قانون خواهند بود و به متصرفان املاک موقوفه سند مالکیت اعیان داده خواهد شد .

همچنین متصرفان املاک مستقلی به موسسات عمومی غیر دولتی (مانند شهرداری نیز مشمول این قانون بوده و می توانند از مزایای این قانون استفاده کنند. این قانون بر خلاف قانون مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون ثبت دائمی است و متقاضیان می توانند در فرصت مناسب تقاضای خود را ارئه نمایند . براساس ماده . این قانون در هر حوزه ی ثبتی هیات یا هیات های حل اختلاف با حضور یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضائیه، رئیس اداره ثبت یا قائم مقام وی و حسب مورد رئیس اداره راه و شهرسازی یا رئیس جهاد کشاورزی یا قائم مقام آنها تشکیل می شود . هیات مذکور با بررسی مدارک و دلایل ارائه شده و در صورت لزوم انجام تحقیقات لازم و جلب نظر کارشناس مبادرت به صدور رای می کند.

در رابطه با نسق های زراعتی و خریداران بعدی رعایت حد نصاب های مندرج در قانون فوق به میزان حد نصاب واگذاری ضرورتی ندارد اما اسناد مالکیت سایر اراضی کشاورزی و باغات با رعایت حد نصاب های مندرج در قانون صادر خواهد شد . البته در مواردی از قبیل فوت مالک رسمی و حداقل یک نفر از ورثه وی، عدم دسترسی به مالک رسمی و در صورت فوت وی، عدم دسترسی به حداقل یک نفر از ورثه وی، مفقود الاثر بودن مالک رسمی و حداقل یک نفر از ورثه وی و عدم دسترسی به مالکان مشاعی در مواردی که مالکیت متقاضی مشاعی ولی تصرفات وی در ملک مفروزه است . صدور سند صورت نمی گیرد.

نکات قابل توجهی که در این خصوص باید بدانید آراء هیات در دو نوبت به فاصله ۱۵ روز از طریق روزنامه های کثیر الانتشار و محل آگهی می گردد و در روستاها علاوه بر انتشار آگهی رای هیات را با حضور نماینده شورای اسلامی روستا در محل الصاق می نمایند . در صورتی که اشخاص ذی نفع به آراء اعلام شده اعتراض داشته باشند، بایستی از تاریخ انتشار آگهی و در روستاها از تاریخ الصاق در محل تا دو ماه اعتراض خود را به اداره ثبت محل تسلیم و رسید اخذ نمایند . معترض باید ظرف یک ماه از تاریخ تسلیم اعتراض مبادرت به تقدیم دادخواست به دادگاه عمومی محل نماید و گواهی تقدیم دادخواست را به اداره ثبت محل تحویل دهد .

در این صورت اقدامات ثبت، موکول به ارائه حکم قطعی دادگاه است. چنانچه تصویر مصدق مدارک ۲۰ روز پس از ثبت نام به دبیرخانه واصل نگردد دبیرخانه مراتب را به صورت الکترونیکی به متقاضی اخطار و چنانچه ظرف مدت ۲۰ روز مدارک به دبیرخانه تسلیم نشود، فایل مذکور بایگانی و به مدت سه ماه نگهداری پس از آن در صورت عدم مراجعه متقاضی حذف خواهد شد . و در صورتیکه مدارک مصدق ارسالی ناقص باشد یا با محتوای فایل الکترونیکی ارسالی مغایرت داشته باشد دبیرخانه هیات مراتب نقص یا مغایرت را به نحو الکترونیکی در دو نوبت به فاصله ۲۰ روز به متقاضی اعلام می نماید و متقاضی مکلف است ظرف ۳۰ روز نسبت به رفع نقص اقدام و الا تقاضای وی با نظر هیات رد می گردد.

در صورت اعتراض متقاضی به گزارش کارشناس منتخب، هیات می تواند کارشناس دیگری جهت تجدید نظر کارشناسی تعیین نماید. میزان هزینه کارشناسی به شرح ذیل تعیین خواهد شد و باید قبل از شروع کار توسط متقاضی به حساب خاص در خزانه داری کل کشور واریز گردد. الف) ساختمانها و تاسیسات تا ۲۰۰ متر ۳۰۰

/ ۰۰۰ ریال بیش از ۲۰۰ متر تا ۵۰۰ متر ۴۰۰

/ ۰۰۰ ریال بیش از ۵۰۰ متر تا ۱۰۰۰ متر ۵۰۰

/ ۰۰۰ ریال مازاد بر ۱۰۰۰ متر مربع به ازاء هر متر مربع ۴۰۰ ریال (حداکثر ۹ میلیون ریال) ب) کارشناسی اراضی کشاورزی و شق های

زراعی تا یک هکتار ۵۰۰ / ۰۰۰ ریال

از یک هکتار بیشتر به ازاء هر هکتار مازاد ۱۵ درصد به دستمزد اضافه می گردد (حداکثر چهار میلیون ریال) از هر یک از متقاضیان در موقع ثبت نام مبلغ پانصد هزار ریال به صورت على الحساب اخذ و به حسابی که به همین منظور افتتاح شده واریز می شود . این مبلغ تا مرحله ی صدور در سند مالکیت به صورت على الحساب تلقی می گردد

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد