کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

وکیل کیفری در اهواز

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

وکیل کیفری در اهواز

وکیل کیفری در اهواز

وکیل کیفری در اهواز

به نوشته دادسرایار در مقاله ازدواج سفید چیست؟

دادسرایار 24 ساعته در خدمت شماست حتی روز های تعطیل

021-91-01-61-52

ملزومات شکایت کیفری


یادتان باشد شکایت کیفری را روی هر کاغذی می‌توان نوشت و به مرجع قضایی برد، اما شکایت حقوقی حتما باید روی ورقه مخصوصی به نام «دادخواست» نوشته شود، وگرنه مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. شما می‌توانید ورقه دادخواست را از دادگستری‌ها بخرید. این دو عنوان تفاوت دیگری نیز دارند: شکایت کیفری برای رسیدگی ابتدا به مرجعی به نام دادسرا برده و بعد از انجام شدن تحقیقات در کلانتری و دادسرا، به دادگاه فرستاده می‌شود، ولی دادخواست حقوقی باید مستقیما به دادگاه برده شود.
شکایت‌های کیفری را بدون استفاده از وکیل هم می‌توان در دادگستری مطرح کرد، ولی اکثر شکایت‌های حقوقی باید به وسیله وکیل دادگستری مطرح شود؛ مثلا برای مطرح کردن شکایت‌هایی که موضوع آنها مالی و بیشتر از یک میلیون تومان است، حتما باید از وکیل استفاده شود. برای مطرح کردن شکایت کیفری (از هر نوعی که باشد) فقط یک تمبر دو هزار تومانی لازم است که در دادگستری روی آن زده می‌شود.

دعوای کیفری مربوط به عملی است که برای مرتکب آن، دادگاه مجازات تعیین می‌کند، ولی برای دعوای حقوقی، دادگاه مجازاتی در نظر نمی‌گیرد و فقط مرتکب عمل را به دادن حقوق قانونی دیگران یا انجام دادن تکالیفش ملزم می‌کند.

رسیدگی به شکایت کیفری


وکیل کیفری در اصفهان در مورد رسیدگی به شکایت کیفری میگوید:با شکایت شاکی، دادسرا موظف به رسیدگی می‌شود و نمی‌تواند از رسیدگی به آن امتناع ورزد. برای طرح شکایت، شاکی باید به دادسرایی مراجعه کند که جرم در حوزه آن رخ داده است. بنابراین اگر جرم در مشهد اتفاق افتاده است، نمی‌توانید در تهران طرح شکایت کنید. گام اول، تنظیم شکواییه و تقدیم آن به دادسراست.
نوشتن شکایت و تقدیم آن به دادسرا تشریفات دادخواست را ندارد و قانون به‌سادگی از کنار آن گذر کرده است. البته شکایتی که به دادسرا ارائه می‌کنید باید حداقل‌هایی داشته باشد که بعدا به بیان آن می‌پردازیم، اما این شرایط و حداقل‌ها بسیار کمتر از بایدها و نبایدهای تنظیم دادخواست است. با وجود اینکه تهیه شکواییه ساده‌تر از دادخواست است، باز هم به شما توصیه می‌کنیم که با یک متخصص در این خصوص مشورت کنید. منظور از «متخصص» کسی است که تخصصی در علم حقوق دارد. بنابراین، برای مشورت، به عریضه‌نویسان دادگاه و دادسرا مراجعه نکنید. بهترین متخصصان در این زمینه، وکلای پایه یک دادگستری هستند.

مراحل رسیدگی به شکایت کیفری
رسیدگی قضایی در دادگستری ۳ مرحله دارد:

* طرح شکایت و شروع تحقیقات
* رسیدگی ابتدایی دادگاه اولیه
* رسیدگی تجدید نظری برای تنظیم شکواییه و اقامه دعوی کیفری

داشتن اهلیت


در جرایمی که تعقیب آنها منوط به شکایت شخص زیان‌دیده از جرم است، شخص باید اهلیت داشته باشد. اهلیت در قانون جمهوری اسلامی ایران داشتن سن لازم است که برای دختران ۹ سالگی و برای پسران سن ۱۵ سالگی تمام است، اما معمولا رویه عملی دادگاه ۱۸ سالگی است. در صورتی که فرد هنوز به سن لازم نرسیده باشد، باید ولی یا قیم او برای شکایت اقدام کند.

شکایت شاکی


جرایمی هست که فقط با شکایت شاکی قابل پیگیری‌اند. این جرایم جنبه‌های عمومی ندارند، مانند جرایم افترا، توهین و فحاشی. در این موارد، بلافاصله پس از تقدیم شکواییه به دادسرا، تعقیب و تحقیقات شروع می‌شود.

اعلام و اخبار ضابطان دادگستری
در جرایم عمومی و غیر قابل گذشت، با اعلام و گزارش، ضابطان دادگستری تعقیب جرایم را دنبال می‌کنند. ضابطان قوه قضاییه اکنون همان ماموران نیروی انتظامی هستند. با این حال، در بعضی موارد، نیروی مقاومت بسیج و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نیز به عنوان ضابطان دادگستری محسوب می‌شوند.

مواردی که باید در شکواییه درج شود


شکواییه را می‌توان در کاغذ معمولی صادر کرد و نیاز به کاغذ خاصی ندارد. در تنظیم شکواییه باید موارد زیر را نوشت: ۱- نام، نام خانوادگی، نام پدر و نشانی دقیق شاکی ۲- موضوع شکایت با ذکر تاریخ و محل وقوع جرم (تاریخ اعلام شکواییه به دادسرا باید قید شود) ۳- ذکر ضرر و زیان مالی که به مدعی وارد شده و قابل مطالبه است. ۴- مشخصات و نشانی مشتکی عنه (متهم) یا مظنون ۵- ادله و اسامی و مشخصات و نشانی شهود و مطلعان. پس از درج موارد فوق و تکمیل شکواییه، شاکی باید آن را امضا و به دادسرا یا دادگاه مربوط ارائه کند. دادسرا یا دادگاه پس از انجام دادن بررسی‌های لازم، دستورات مقتضی را برای پیگیری به ضابطان قضایی اعلام می‌کند.

شکایت کیفری برای رسیدگی ابتدا به مرجعی به نام دادسرا برده و بعد از انجام شدن تحقیقات در کلانتری و دادسرا، به دادگاه فرستاده می‌شود، ولی دادخواست حقوقی باید مستقیما به دادگاه برده شود

شاکی


یادتان باشد بعضی از جرایم هستند که باید شاکی خصوصی داشته باشند تا رسیدگی به آنها در دادسرا شروع شود. در این پرونده‌ها، فقط شخصی می‌تواند طرح شکایت کند که ذی‌نفع باشد. اگر گذرتان به کلانتری یا دادسرا افتاده باشد، حتما شاهد جر و بحث افرادی با مقام‌های دادسرا بوده‌اید که برای پیگیری پرونده خویشاوندان و آشنایان مراجعه کرده‌اند و با پاسخ منفی مقام‌های قضایی و کارمندان روبه‌رو شده‌اند. معمولا این افراد خیلی زود از کوره در می‌روند و حس می‌کنند که در مسیر شکایت آنان سنگ‌اندازی شده است. این در حالی است که معمولا هیچ سوء نیتی در این باره وجود ندارد.
مقام‌های قضایی و کارکنان دادگاه‌ها برای رعایت قانون و البته حفظ حقوق شاکی و متهم نمی‌توانند اطلاعات پرونده‌ها را در اختیار هر کسی قرار دهند. به هر حال، هنگام طرح شکایت، از شاکی درباره مشخصات و نشانی‌اش سوال و هویت و سمت شاکی در طرح شکایت احراز می‌شود. چه ‌بسا شخصی اعلام شکایت کند، ولی در طرح آن ذی‌نفع نباشد. برای مثال، در جرایم قابل گذشت مانند ترک انفاق یا فحاشی، اگر اعلام‌کننده شکایت ذی‌نفع در طرح دعوا نباشد، دادسرا به شکایت او ترتیب اثر نخواهد داد؛ مانند اینکه کسی به دلیل ترک انفاق دوستش از سوی همسر او طرح شکایت کند! در این حالت، چون وی فاقد سمت در طرح شکایت است و ذی‌نفع نیست، به شکایت او ترتیب اثر داده نمی‌شود.

رسیدگی به پرونده متهم


بعد از اینکه شکایت را مطرح کردید، مرحله تحقیقات مقدماتی شروع می‌شود و دادسرا به کمک ضابطان دادگستری به تحقیق در مورد جرم و تعقیب متهم می‌پردازد. اگر دلایل شما کافی باشد، متهم به طریق قانونی احضار یا دستگیر می‌شود و در اولین فرصت و قبل از اتمام ۲۴ ساعت از زمان دستگیری، صریحا و به روشنی، دلایل توجه اتهام به او تفهیم شود. توجه داشته باشید که سرنوشت شکایت شما در این مرحله هنوز معلوم نیست

.

درخواستی کاربران اهوازی (خانواده)

 در خصوص حریم خصوصی همسران زیر یک سقف چه می دانید؟

پاسخ: بسیاری از مشکلات زناشویی ناشی از احترام نگذاشتن به حریم خصوصی یکدیگر و خدشه دار کردن آن است. ما برای کامل تر شدن ازدواج می کنیم نه عوض شدن و تبدیل شدن به موجودی که همسرمان می خواهد. زندگی مشترک به معنی به شراکت گذاشتن همه چیز با همسرمان است، اما در این بین نمی توان انکار کرد که هر انسانی مستقل از دیگران است . همان طور که کودک از والدینش یا حتی خواهر یا برادر دوقلویش مستقل است، این استقلال به معنی آن است که هر یک از ما به تنهایی برای خود قلمرویی داریم که مخصوص خود ماست؛ مثل افکاری که در ذهنمان می پرورانیم و مجموعه رفتاری که از شخصیت ما سر می زند و تمام چیزهایی که ما را به خودمان می شناساند، در واقع خود واقعی ما که مستقل از تمام جهان اطراف ماست.

حال شاید بپرسید رابطه این استقلال و حریم خصوصی با زندگی مشترک چیست؟

باید گفت که بسیاری از مشکلات زناشویی ناشی از احترام نگذاشتن به حریم خصوصی یکدیگر و خدشه دار کردن آن است . می خواهیم با توضیح بیشتر درباره حریم خصوصی و با پیشنهاد راهکارهایی شما را در این زمینه آگاه تر کنیم: هر کس صاحب حریم خود است: وقتی دو نفر با هم ازدواج می کنند روی همسرشان احساس مالکیت دارند و گاهی به خودشان حق می دهند که در مورد همه چیز همسرشان تصمیم بگیرند . وقتی انسانی که ذاتا آزاد و مستقل است حق تصمیم گیری برای خود نداشته باشند و به اصطلاح حریم خصوصی برای خود قائل نباشد ۲ اتفاق ممکن است رخ دهد؛ یا از اینکه حریم خصوصی خود را از دست داده احساس بدی پیدا میکند که به پرخاشگری و عصبی بودن می انجامد یا به شخصیتی وابسته تبدیل می شود که بدون همسرش نمی تواند هیچ کاری انجام دهد و از خود هیچ چیز ندارد. همسران باید به حریم خصوصی هم احترام بگذارند، این به آن معنا نیست که زن و شوهر از فکر و احساس هم بی خبر باشند و برایشان مهم نباشد که درون همسرشان چه می گذرد، بلکه به این معناست که به احساسات و افکار یکدیگر احترام بگذارند و حقوق طبیعی یکدیگر را سلب نکنند.

یادتان نرود که همسران مالک هم نیستند بلکه شریک زندگی همدیگرند و وظیفه هایشان این است که هر کاری را با مشورت همدیگر انجام دهند، نه اینکه صد در صد به حرف هم گوش دهند. اگر بخواهید با فردی زندگی کنید که مجبور باشید همان طور که او می خواهد رفتار کنید و خودتان را فراموش کنید، زندگی برایتان کسالت بار خواهد شد و بعد از مدتی خسته می شوید و احساس می کنید که خوشبخت نیستید . همه ی ما با مجموعه ای از خصوصیات مثبت و منفی وارد زندگی مشترک می شویم که خودمان هم بعد از مدتی می توانیم راجع به رفتارمان قضاوت کنیم و ببینیم که نقاط قوت و ضعفمان کجاست.

همسران باید در بهتر شدن به هم کمک کنند و بهتر شدن و تکامل، هیچ فردی را خسته نخواهد کرد. چیزی که همسران را از زندگی با هم خسته می کند این است که خود را فراموش می کنند و فقط از دید همسرشان به خود نگاه می کنند و خودشان نیز برای حریم خصوصی خود احترام قائل نیستند. خلاف خیلی ها که فکر می کنند داشتن حریم خصوصی در زندگی مشترک با تعهدی که زن و شوهر به هم دارند منافات دارد باید گفت: که اصلا این گونه نیست، چرا که حریم خصوصی به معنی خودخواهی و بی اهمیتی به همسر و خانواده نیست بلکه به معنی آن است که همان طور به همسر و کانون خانواده احترام می گذاریم به خود نیز احترام بگذاریم و از همسرمان هم انتظار داشته باشیم به حریم خصوصی ما احترام بگذارد

در اینکه همه ی زوج ها باید رضایت همسران خود را جلب کنند شکی نیست، اما این یعنی به جای اینکه از همسر خود بی چون و چرا اطاعت کنیم راجع به همه چیز با او مشورت کنیم و با هم به گفتگو بپردازیم تا بتوانیم بهترین گزینه ها و راه ها را با کمک و راهنمایی هم انتخاب کنیم . ما باید عقاید و افکارمان را به کار ببریم نه اینکه آنها را فراموش کنیم و به عقاید و افکار همسرمان وابسته شویم . درست است که گاهی باید در زندگی گذشت کنیم و به حرف همسرمان گوش دهیم اما نه در همه ی مواقع، افرادی که حریم خصوصی خود را از بین برده اند افرادی وابسته و بی انگیزه به زندگی اند. چون از علایق و افکار و رویاهایشان و در واقع از خودشان چیزی باقی نمانده که بخواهند با آن زندگی کنند.

مرا همان طور که هستم بخواه: زندگی مشترک خواه ناخواه در رفتار افراد تغییراتی به وجود می آورد، اما شخصیت اصلی افراد در زندگی مشترک فرقی نخواهد کرد . مثلا شخصی که برون گراست نمی تواند بعد از ازدواج درون گرا شود و . … پس چیزی که مهم است این است که قبل از ازدواج به شخصیت و رفتارهای همسر آینده خود دقت کنیم و اگر او را انتخاب کردیم خیلی به امید تغییر او نباشیم و همسرمان را همان طور که هست بخواهیم و در راستای تکامل هم قدم برداریم. اگر همسران همدیگر را باور کنند و شخصیت یکدیگر را بشناسند و بپذیرند، بسیاری از مشکلاتشان حل خواهد شد . چه بسیارند زوج هایی که بعد از چند سال زندگی مشترک هنوز سر مسائلی که در ابتدای زندگی با هم بحث می کردند مشکل دارند، در صورتی که یک مسأله را در زندگی یا باید حل کرد یا هضم. درصد بالایی از مشکلات به خاطر این است که ما می خواهیم شخصیت همسرمان را آن طور که دوست داریم تغییر دهیم، در صورتی که باید او را آن طور که هست دوست بداریم. یادتان باشد حریم خصوصی باید در چارچوب زندگی زناشویی بگنجد و مانع رسیدگی به وظایفمان در زندگی نشود . بدانید که گاهی برای اینکه بتوانید به زندگی مشترک خود ادامه دهید و همسرتان را راضی نگاه دارید، مجبور می شوید حریم خصوصی خود را کمی تغییر دهید و با کمی خلاقیت و تغییر می توانید به هر دوی اینها برسید.

 فواید یک حریم خصوصی چیست؟

۱-انسانی که به حریم خصوصی اش احترام گذاشته می شود، عزت نفس و اعتماد به نفس کافی برای زندگی دارد.

۲-داشتن حریم خصوصی به انسان انگیزه پیشرفت در زندگی و مقابله با مشکلات آن را می دهد.

٣-انسان در حریم خصوصی اش به خودش اهمیت می دهد و به خودش می اندیشد . این فرصتی است که با خود رو به رو شود و رفتار و اعمال خود را مورد قضاوت قرار دهد و به اصلاح آنها بپردازد.

۴- انسان در خلوت خود بدون ریا و تظاهر و بدون اثر گرفتن از هیچ چیز و هیچ کس به تفکر می پردازد و نتایج بهتر و دقیق تری خواهد گرفت.

۵- کسی که حریم خصوصی اش را محترم بشمارد، به حریم خصوصی دیگران نیز احترام خواهد گذاشت و همین در ایجاد ارتباطش با دیگران و بخصوص همسرش تأثیر مثبت دارد.

چگونه به حریم خصوصی خود احترام بگذاریم؟ توجه به علایق خود و در نظر گرفتن عقاید و افکار شخصی مان به معنی احترام به حریم خصوصیمان است، اما این اهمیت دادن باید بدون افراط و تفریط باشد تا تأثیر آن در زندگی مثبت باشد . احترام به حریم خصوصی در زندگی مشترک به معنی اهمیت دادن به جسم و روحمان است بدون اینکه بخواهیم از وظایفمان در زندگی کم بگذاریم.

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد