کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

وکیل پایه یک در شیراز+مشاوره تلفنی 24 ساعته فوری و رایگان

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

وکیل پایه یک در شیراز+مشاوره تلفنی 24 ساعته فوری و رایگان

وکیل پایه یک در شیراز+مشاوره تلفنی 24 ساعته فوری و رایگان

وکیل پایه یک در شیراز

وکیل پایه یک و مشاور حقوقی

خداوردی حنیور

09225192408

وکیل پایه یک در شیراز چه کسی است؟

همان طور که اشاره کردیم وکیل پایه یک دادگستری باید لیسانس یا فوق لیسانس رشته حقوق یا فقه داشته باشد و بعد آن در دو آزمون کتبی و مصاحبه کانون وکلا شرکت نماید، در این آزمون رقابت بسیار دشوار و سنگینی حاکم است که وکیل باید بتواند در آن ها امتیاز بالایی را کسب کند. آزمون کانون وکلا ی دادگستری در سال تنها یک بار برگزار می شود. وکیل پایه یک از ویژگی های برجسته تری نسبت به دیگر وکلا برخوردار می باشد، وکلای پایه یک باید در همه امور حقوقی از ادعای ثبت اختراع گرفته تا تهیه یک پیش نویس ساده مهارت داشته باشند، وکیل خبره پایه یک توانایی بسیار بالایی در دفاع از اتهامات وارده بر موکل خود دارد، او دوره های مربوط به قانون را گذرانده و از همین رو به وکیل پایه یک قانوندان نیز می گویند. در پاسخ به پرسش به چه کس وکیل پایه یک می گویند باید گفت وکیل پایه یک دادگستری به عنوان یک نماینده رسمی در دادگاه های عالی از موکل خود سخن می گوید و از وی دفاع می کند که برای ایفای درست این وظیفه باید از علم گسترده ای از قانون و مهارت های سطح بالای تحقیقاتی و بررسی حقوقی برخوردار باشد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند ایالات متحده و بریتانیا مشاوران حقوقی را که به صورت آکادمیک دوره های آموزش دیده اند وکیل پایه یک دادگستری می نامند. به عنوان مثال در بریتانیا به وکیلی که در دفتر وکالت مشغول به کار است ولی گاهی در دادگاه ها نیز فعالیت می کند، وکیل دادگستری می گویند. در اغلب کشور ها وکلا کارهای خود را در محاکمات دادگاهی از جانب مردم انجام می دهند، وکیل پایه یک برای وکلا کلمه ای حقوقی و کاملا رسمی می باشد که در دادگاه ها به نمایندگی از مردم حضور می یابند. البته در برخی از کشورها مانند ایالات متحده وکیل پایه یک را مشاور حقوقی می خوانند که چنین فردی گاهی در صورت نیاز به عنوان وکیل رسمی در سخنرانی های رسمی و مراجعات حقوقی حضور می یابد.

بد نیست بدانید در ایران و برخی از کشورها برای شغل وکالت دادگستری به خصوص وکالت پایه یک علاوه بر برخورداری از تحصیلات دانشگاهی حقوقی و مرتبط، نیاز به دریافت مجوز های مورد نیاز و سپری کردن دوره های کارآموزی در کانون وکلا می باشد. وکالت در واقع نوعی عقد است که میان وکیل و موکل تنظیم می شود و به جای موکل به مورد وکالت می پردازد. فراموش نکنید اختیارات وکیل پایه یک محدود به چیزی است که موکل برای او تعیین می کند.

همچنین شما عزیزان میتوانید با راهنمایی از وکیل در شیراز نیز راه خود را بهتر و مفید تر بیابید

وکیل پایه یک در شیراز

چرا به وکیل پایه یک در شیراز نیاز داریم؟

همه افراد بعد از رسیدن به سن رشد اهلیت حقوقی می یابند و می توانند برای هر کار حقوقی اقدام نمایند، در نتیجه قصد افراد و اهمیت آن ها در انجام امور قراردادی طرفین دعوا کفایت می کند به گونه ای که آثار توافق حقوقی برای آن ها کاملا روشن خواهد بود، در نتیجه احتیاط امر برای انجام برخی از امور که به مشورت نیاز دارد لازم می باشد. بسیاری از افراد که برای تشکیل قراردادهای حقوقی مبادرت می ورزند و تسلط کافی در این امور حقوقی ندارند، برای راهنمایی بهتر و بیشتر در مسائل حقوقی از مشاوره وکیل پایه یک دادگستری بهره مند می شوند، این افراد در مسائل حقوقی به صورت کاملا تخصصی مشاوره می دهند. در اصل اهمیت و حساسیت این امور اقتضا می کند که برای دریافت بهترین نتیجه ممکن از افراد آشنا به مسائل حقوقی و خبره کمک بگیریم.

همان طور که می دانید زمانی که هر یک از ما در برخی از حوزه های تخصصی مهارت نداریم، اجبارا باید به افراد متخصص و با تجربه متوسل شویم. به عنوان مثال فرض کنید اتومبیل شما دچار مشکل شده است و به تعمیر نیاز دارد، با وجود پیچیدگی ها و دشواری هایی که در طراحی های قطعات اتومبیل شما وجود دارد قطعا شما نمی توانید شخصا به تعمیر و حل مشکلات آن بپردازید و باید به فردی که از لحاظ فنی از تخصص و مهارت بالایی برخوردار است مراجعه نمایید. در رابطه با موضوعات حقوقی نیز به همین روال است شما به تنهایی قادر به حل بسیاری از مشکلات نخواهید بود و باید به یک وکیل مجرب متوسل شوید.

خصوصیات وکیل پایه یک دادگستری

  1. از قدرت استدلال برخوردار است و از این طریق می تواند به دعوا استواری و استحکام خاصی ببخشد.
  2. دارای استعداد ذاتی و طبیعی است و به خوبی بر رفتار و گفتار خود تسلط دارد، به عبارتی برای یک وکیل پایه یک برخورداری از بلاغت، استعداد سخنوری و فصاحت ضروری می باشد، زیرا وکیل برای فهماندن حرف خود به قاضی می بایست بر رفتار و گفتار خود تسلط داشته باشد و بتواند افکار و احساسات خود را به خوبی بیان نماید.
  3. وکیل مجرب باید از قدرت استنتاج برخوردار باشد به گونه ای که بتواند نقاط حساس و مهم پرونده را استخراج و استنباط نماید.
  4. وکیل پایه یک باید از قریحه روان شناسی برخوردار باشد و تمامی عکس العمل های روحی و روانی طرف مقابل خود را تشخیص دهد و از تاثیرپذیری و حساسیت او در جهت مثبت استفاده کند. به عبارتی وکیل متخصص پایه یک باید دارای ذوق روان شناسی باشد.
  5. از دیگر شرایط وکیل پایه یک دادگستری می توان به خصوصیات اخلاقی خاص او اشاره نمود، فردی که به عنوان وکیل معرفی می شود باید از روحیه مقاوم و مبارزه خواه برخوردار باشد و بی دلیل عکس العمل های نامناسب از خود نشان ندهد.

درخواستی کاربران(مسائل خانواده)وکیل پایه یک دادگستری در شیراز

تعهدات قانونی دوران نامزدی را توضیح دهید؟

پاسخ: کاش برای هیچ کس پیش نیاید اما گاهی اتفاق می افتد قبل از دوران عقد در مرحله ای که نامزدی نامیده می شود طرفین به تفاهم نمی رسند و به نوعی ارتباط گسسته می شود. برخی فکر می کنند قانونی برای این مرحله وجود ندارد و با یک خداحافظی همه چیز به پایان می رسد اما قانونگذار فکر این مرحله را نیز کرده است. امیدواریم هیچ وقت نیازی به این اطلاعات نداشته باشیم اما به هر حال دانستن بهتر از ندانستن است.

قدم اول: برای شروع باید بدانید که در مسیر طولانی خواستگاری تا عروسی و درست از زمان نامزدی تعهدات اخلاقی و قانونی دو طرف به یکدیگر آغاز می شود و این تعهدات ربطی به هم خانه شدن عروس و داماد ندارد . قبل از شروع باید به تعریفی از این دوران برسیم چرا که تعاریف متعددی وجود دارد و برخی قبل از عقد و برخی دیگر دوران بعد از آن را به نام نامزدی می شناسند. از نظر حقوقی این دوران دوران نامزدی) قبل از عقد آغاز و با عقد رسمی به پایان می رسد.

تعهدات دوران نامزدی: درست است که قانونگذار برای این دوران نیز یک سری بایدها و نبایدها را پیش بینی کرده اما باید دانست در دوره ی نامزدی که با وعده ی ازدواج همراه است مسئولیتی برای ازدواج طرفین ایجاد نمی شود.از سوی دیگر، بر خلاف دوران عقد که امتناع از ازدواج با مسئولیت هایی مانند پرداخت مهریه و . … همراه است امتناع از ازدواج در دوران نامزدی حتی اگر تمام یا قسمتی از مهریه در این دوران بین طرفین رد و بدل شده باشد مشکلی برای زوج ایجاد نخواهد کرد. بنابراین هر یک از زن و مرد تا زمانی که بین آنها عقد جاری نشده باشد می توانند از ازدواج امتناع کنند و طرف دیگر نمی تواند به هیچ وجه او را مجبور به ازدواج کند. یک نکته را باید در اینجا در نظر داشت مبنی بر اینکه مطابق قانون جدید حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ در صورتی که به یکی از زوجین در دوران نامزدی خسارتی از طرف دیگر وارد شده باشد می تواند به دادگاه شکایت کند . به عبارت دیگر، عقد نکاح در قانون مدنی ما فقط از طریق جاری شدن صیغه ای عقد تحقق می یابد و بدون انعقاد عقد هیچ رابطه حقوقی بین زن و مرد به وجود نمی آید.

حتی اگر دختر و پسر قبل از اجرای صیغه ی عقد، تحت عنوان نامزدی، به ازدواج با همدیگر متعهد می شوند و برای تخلف از آن مبلغی را به منزله وجه التزام معين کنند این تعهد مورد حمایت قانون نیست و بی اثر است در نتیجه مبلغ التزام شده نیز قابل مطالبه نیست. برخی مسئولیت های قانونی: باز هم بر این نکته تأکید می شود که نامزدی دورانی است که مسئولیتی برای هیچ یک از طرفین ایجاد نمی کند و قانون فقط طرفین را به جبران خسارت هایی که وارد شده ملزم کرده است. آن هم در صورتی که طرفین دلیل موجهی برای بر هم زدن نامزدی نداشته باشند.

در واقع انصراف از نامزدی بدون علت موجه از نظر قانون نوعی سوء استفاده از حق و یا تقصیر شمرده می شود و مسئولیت مدنی برای طرف خاطی به همراه دارد. در این باره به ماده ۳۳۱ قانون مدنی و ماده یک قانون مسئولیت مدنی می توان مراجعه کرد . در ماده ۳۳۱ قانون مدنی آمده:

هر کس سبب تلف مالی بشود باید مثل یا قیمت آن را بدهد و اگر سبب نقص یا عیب آن شده | باشد باید از عهده نقص و قیمت آن برآید» ضرورت جبران خسارت حتی در مورد قاضی نیز در اصل ۱۷۱ قانون اساسی مورد تأکید قرار گرفته است . در اصل ۱۷۱ قانون اساسی آمده است:

اگر در اثر تقصیر یا اشتباه قاضی در موضوع یا در حکم یا در تطبیق حکم بر مورد خاص، ضرر مادی یا معنوی متوجه کسی گردد، در صورت تقصير، مقصر طبق موازین اسلامی ضامن است و در غیر این صورت خسارت به وسیله دولت جبران می شود و در هر حال از متهم اعاده حیثیت می گردد .»

هدايا: از جمله زیبایی های دوران نامزدی دادن هدیه به یکدیگر است. کاری که طرفین برای به دست آوردن محبت یکدیگر همچنین ابراز علاقه انجام می دهند . اما زمانی که قرار نباشد ازدواجی بین این دو رخ بدهد و طرفین تصمیم به پاره کردن این رشته بگیرند مشکل آغاز می شود و در این زمان است که مسأله پس گرفتن هدايا اهمیت می یابد و مهم می شود.

یادتان باشد هدایای قبل از جاری شدن صیغه عقد قابل پس گیری است و بعد از آن در حکم هبه غیرقابل تقاضا برای پس گیری به شمار می رود. اگر می خواهید هدایای خود را پس بگیرید باید دادخواستی برای پس گرفتن با مطالبه اموال به دادگاه بدهید و تقاضای پس گرفتن آنها را بنمایید. مواد ۱۰۳۷ و ۱۰۳۸ قانون مدنی به ترتیب چنین بیان داشته اند:

هر یک از نامزدها می تواند در صورت به هم خوردن وصلت منظور هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین او برای وصلت منظور داده است مطالبه کنند، اگر عین هدایا موجود نباشد مستحق قیمت هدایایی خواهند بود که عادتا نگاه داشته می شود مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد» و «مفاد ماده قبل، از حيث رجوع به قیمت در موردی که وصلت منظور در اثر فوت یکی از نامزدها به هم بخورد محسوس نخواهد بود» بنابراین با توجه به قانون باید بدانید که چنانچه قبل از عقد از طرف نامزدها یا خانواده های آنها هدایایی به طرف دیگر داده شده باشد، در تمام موارد، قابل مطالبه نیست بلکه باید شرایطی باشد تا بتوانید هدیه خود را پس بگیرید که این شرایط شامل موارد ذیل می باشد:

۱)وصلت به هم خورده باشد و بنا نباشد ازدواج صورت گیرد. در این صورت هدایایی که هر یک از طرفین به طرف دیگر با خانواده ی او داده است قابل مطالبه و استرداد خواهد بود

۲( این هدایا به منظور و در راستای وصلت طرفین و نه به انگیزه دیگری تقدیم شده باشد

۳( چنانچه عین هدایا موجود باشد عین قابل مطالبه و استرداد است. لکن چنانچه عین موجود نباشد صرفا قیمت هدایایی قابل مطالبه است که عادت نگه داشته می شود . بر این اساس هدایای مصرف شدنی که با مصرف عین از بین می رود از شمول این بند خارج است

۴( قیمت هدایای نگه داشتنی که تلف شده اند در صورتی قابل مطالبه است که بدون تقصیر هدیه گیرنده تلف نشده باشد.

۵) به هم خوردن وصلت به دلیل فوت یکی از طرفین نباشد.

خسارت ناشی از هزینه ی برگزاری جشن نامزدی: در دوره نامزدی هزینه هایی نیز پرداخت می شود که یکی از آنها هزینه ی برگزاری جشن است و طرفین می توانند بعد از بر هم خوردن مراسم در این باره نیز تقاضای خسارت کنند. در ماده ۱۰۳۵ قانون مدنی به این موضوع اشاره شده است و می توان گفت به صرف امتناع از ازدواج نمی توان از طرف مقابل مطالبه ی خسارت کرد، اگر چه مبلغی به عنوان خسارت تعیین شده باشد . منظور از خسارت در این ماده قانونی خسارت های ناشی از هزینه هایی است که در دوران نامزدی انجام شده است. به نظر می رسد که تنها خسارت مخارج متعارف قابل مطالبه است، مانند هزینه تهیه لباس عروس و جشن نامزدی، اما اگر یکی از دو طرف هزینه های نامتعارفی مانند برگزاری مهمانی های غیر معمول و پرهزینه کرده باشد، نمی تواند خسارت آن را از فردی که نامزدی را بر هم زده است مطالبه کند.

بیشتر بخوانید: وکیل در شیراز.

البته این را نیز بدانید که خسارت معنوی یا روحی ناشی از به هم خوردن نامزدی در قانون پیش بینی نشده است اما برخی از حقوقدانان عقیده دارند که با توجه به اصل ۱۷۱ قانون اساسی و قانون مسئولیت مدنی مصوب سال ۱۳۳۹ که به جبران خسارت معنوی اشاره کرده است می توان به نامزد زیان دیده حق مطالبه ی خسارت معنوی داد. البته بعد از تصویب قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری در سال ۱۳۷۸، به دلیل اینکه میزان و مبلغ خسارت معنوی بر خلاف خسارت مادی قابل تعیین نیست، دعوای فرد زیان دیده پذیرفته نمی شود.

 منظور از خیانت در امانت، در خصوص جهیزیه چیست؟

پاسخ: معمولا بعد از تحقق اختلاف بین زن و شوهر، زوجه برای مطالبه جهیزیه، علیه شوهر شکایت خیانت در امانت طرح می کند. آیا شوهر تحت این عنوان قابل تعقیب است؟ جهیزیهر ایام ازدواج معمولا در اختیار زوجه است و مورد استفاده زن و شوهر قرار می گیرد، بنابراین به هیچ وجه نمی توان شوهر را امانت دار جهیزیه دانست. در این مورد زن برای مطالبه جهیزیه باید «دادخواست مطالبه» را به دادگاه حقوقی تقدیم کند تا به حق خود برسد.

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
image
بهناز قاسمی

۱۴۰۰/۰۱/۲۸ - ۲۱:۰۷

ممنون از مشاوره آقای حنیور