کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

وکیل جرایم پزشکی در شیراز+مشاوره تلفنی 24 ساعته فوری و رایگان

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

وکیل جرایم پزشکی در شیراز+مشاوره تلفنی 24 ساعته فوری و رایگان

وکیل جرایم پزشکی در شیراز+مشاوره تلفنی 24 ساعته فوری و رایگان

وکیل جرایم پزشکی در شیراز

وکیل پایه یک و مشاور حقوقی

خداوردی حنیور

09225192408

 

نحوه شکایت از جرایم پزشکی و مراجع رسیدگی به آن

هرگاه پزشک در معالجاتی که انجام می‌دهد، باعث مرگ یا صدمه فردی شود بر اساس ماده ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی، مصوب سال ۱۳۹۲، باید دیه بپردازد مگر آنکه عمل او مطابق مقررات بوده باشد و یا اینکه قبل از عمل، از شخص مریض یا اولیای او رضایت گرفته باشد و در عمل نیز قصوری نکرده باشد . اگر شخص بیمار پس از عمل آسیب ببیند ولی پزشک در آن آسیب‌دیدگی تقصیری نداشته باشد مسئول نیست اساس آشنایی با نحوه شکایت از جرایم پزشکی و مراجع رسیدگی به آن ممکن است برای هر فردی مورد احتیاج باشد در ادامه به تفصیل توضیحات پیرامون این موضوع رامطح نمودیم:

موارد قصور و شکایت از پزشک

تخلفات پزشکی شامل سهل انگاری و افشای اسرار مریض می‌شود، که در حیطه نظام پزشکی است. اگر بر اثر کوتاهی یا اشتباه عمدی پزشک آسیبی به بیمار برسد، بر حسب مورد طبق مقررات جنایات شبه عمد و عمد با او برخورد می‌شود. بعضی موارد آن عبارتند از:

پزشک در انجام کار خود سهل انگاری کند.

پزشک کار‌هایی انجام دهد که خلاف شئون پزشکی است

پزشک نوع بیماری و سایر اسرار بیمار را افشا کند..

پزشک حداکثر توان خود را برای درمان بیمار به کار نگیرد.

پزشک موازین قانونی، علمی و شرعی را رعایت نکند.

بیماران از راه تبلیغات فریب دهنده و مواردی مانند آن جذب کند.

همچنین شما عزیزان میتوانید با راهنمایی از وکیل در شیراز نیز راه خود را بهتر و مفید تر بیابید

مراحل شکایت از پزشک

  • مراجعه به دادسرای جرایم پزشکی در شهر‌هایی که دادسرای جرایم پزشکی دارند در غیر این صورت مراجعه به دادسرای عمومی در سایر شهر‌ها
  • ثبت شکایت در شعبه دادیاری یا بازرسی
  • حضور نزد قاضی تحقیقات و ارائه توضیحات و ادله
  • استعلام کلیه مدارک مربوط از مرکز درمانی مربوطه توسط قاضی
  • ارجاع پرونده برای اجرای دستورات به کلانتری
  • ارسال دستور به پزشک یا بیمارستان جهت تکمیل پرونده ناقص
  • درخواست حضور شاهد در صورت وجود
  • ارجاع به پزشکی قانونی جهت مشخص شدن شدت آسیب وارد شده
  • ارجاع پرونده به کمسیون پزشکی جهت توضیحات بیشتر بیمار وپزشک

 

چگونگی شکایت از پزشک یا جراح زیبایی

در سال های اخیر ، بالاترین آمار شکایت از جراح های زیبایی به خصوص درخواست دیه، از جراحی بینی و شکایت از درمانگاه‌های غیر مجاز است. جراح های زیبایی قبل از انجام عمل از بیمار رضایت نامه و یا برائت نامه  می‌گیرند، اما  قضات توجهی به این برائت نامه‌ها ندارند و در صورت بروز شکایت و اثبات جرم یا قصور بدون توجه به برائت نامه حکم خود را صادر می‌کنند. لازم به ذکر است که مرجع صدور حکم دیه برای پزشکان فقط دادسرای ویژه جرایم پزشکی است و دادسرای انتظامی نمی‌تواند حکم به دیه بدهد.

مراجع شکایت از قصور پزشکی

در صورتی که افراد مشکلی در روند درمان یا اقدامات پزشکی پیدا کنند، چه ناشی از جراحی‌های مختلف و چه اقدامات غیر جراحی می بایست به یکی از مراجع ذیل مراجعه کنند:

– پرونده‌هایی که دیه درخواستی در آنها کمتر از ۵ میلیون تومان باشد در شورای حل اختلاف به آنها رسیدگی می شود.

– دیه و خسارات وارد شده به بیمار را می توان از دادسرای ویژه امور پزشکی مطالبه کرده و اگر پزشک مرتکب قصور شده باشد مجازات او را هم می توان از دادگاه دخواست نمود.

– پرونده پزشکی که توبیخ کتبی تا لغو پروانه طبابت به شکل دائمی را در یافت کرده باشد در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی رسیدگی می شود که نتیجه آن برخورد انتظامی با پزشک است.

در اکثر موارد می‌توان هم به سازمان نظام پزشکی و هم به محاکم دادگستری به شکل همزمان مراجعه کرد و هیچ‌یک مانعی برای صلاحیت دیگری محسوب نمی‌شود.

 

مراجع رسیدگی به جرایم پزشکی کدام‌ اند؟

 

مراجع صالح برای رسیدگی به جرایم پزشکی عبارتند از :

دادگاه‌های عمومی

دادسرای جرایم پزشکی

شورای حل اختلاف

سازمان تعزیرات حکومتی

 

نحوه رسیدگی به پرونده های پزشکی در دادسرای جرایم پزشکی چگونه است؟

روند رسیدگی به پرونده‌های مطرح در این دادسرا جرایم پزشکی  به این گونه است که پس از طرح و ارجاع موضوع به کمیسیون‌های پزشکی، پرونده بررسی می‌شود و در صورتی که قصور کادر درمانی تشخیص داده شود، مراتب قصور به شعبه رسیدگی ‌کننده ارسال و به دنبال آن پزشک و تیم پزشکی برای ادای توضیحات احضار می‌شوند.

در نهایت دادسرا با اخذ تصمیم مقتضی یا قانع می‌شود که قصوری رخ نداده است و قرار منع یا موقوفی تعقیب صادر می‌کند و یا اینکه ادعای شاکی را قریب به واقع می‌بیند و با صدور کیفرخواست پرونده را به دادگاه ارسال می‌کند و دادگاه کیفری نیز بر اساس محتویات پرونده، نظریه کارشناس و دفاعیات هردو طرف اقدام به صدور رأی می‌کند.

اگر به موجب دستور اشتباه پزشک و اعمال آن توسط پرستار روی بیمار ،فرد فوت کند مسئول کیست؟

بر اساس ماده ۴۹۶ این قانون، پزشک در معالجاتی که دستور انجام آن را به مریض یا پرستار و مانند آن صادر می‌کند، در صورتی که شخص فوت کند یا صدمه جسمی ببیند مسئول پزشک است .اما هرگاه مریض یا پرستار بدانند که دستور پزشک اشتباه است و موجب صدمه می‌شود ولی با وجود این به دستور عمل کنند، پزشک مسئول نیست بلکه خود مریض یا پرستار مسئول خسارت و یا صدمه هستند.

محل رسیدگی به اختلافات بین اعضای جامعه پزشکی کجاست؟

رسیدگی و حل و فصل اختلافات اعضای جامعه پزشکی با یکدیگر و همچنین اختلافات جامعه پزشکی با سایر اشخاص در صورت یکه مبلغ خواسته یا محکوم شده کمتر از  ۵میلیون تومان باشد و یا در صورتی که هر دوطرف در خصوص ارجاع پرونده به شورا توافق داشته باشند، در صلاحیت شورای حل اختلاف است.

کدام پرونده های پزشکی در سازمان تعزیرات حکومتی مورد بررسی قرار می گیرد؟

قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی مصوب۲۳/۱۲/۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی از تخلفات زیادی نام برده است که مهمترین تخلفات موضوع آن عبارتند از:

-ایجاد مؤسسه پزشکی غیرمجاز توسط افراد بدون صلاحیت

-ایجاد مؤسسه پزشکی توسط متخصصین بدون پروانه

-خودداری بیمارستان‌ها از پذیرش وارائه خدمات اولیه لازم به بیماران اورژانسی

و…

رسیدگی به این تخلفات در حیطه صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است اما باید دقت کرد، در صورتی که مؤسسه پزشکی توسط افرادی ایجاد شده باشد که تخصص لازم را دارند اما نسبت به کسب مجوزهای لازم اقدامی نکرده‌اند موضوع در صلاحیت دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی قرار می‌گیرد.

پایان مقاله وکیل جرایم پزشکی در شیراز 

به درخواست کاربران به صورت ازمایشی چند نمونه قرارداد قرار میدهیم.

قرارداد حسابرسی مالیاتی

این قرارداد بنا به درخواست شماره …………….مورخ ………………….به منظور انجام حسابرسی مالیاتی موضوع ماده ۲۷۲ قانون مالیات های مستقیم مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ بین شرکت ………………به نشانی ……………….و موسسه حسابرسی……………… به نشانی …………… که از این پس به ترتیب شرکت و موسسه نامیده می شوند با شرایط زیر منعقد می گردد

۱ – موضوع قرارداد

انجام حسابرسی مالیاتی سال / دوره مالی منتهی به …………………… و ارائه گزارش طبق نمونه ای که از طرف سازمان امور مالیاتی تهیه و ابلاغ گردیده است.

۲- تعهدات موسسه

تعهدات موسسه عبارت است از انجام حسابرسی مالیاتی بر اساس مفاد قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفندماه ۱۳۶۶ و اصلاحیه های بعدی آن و مقررات مربوط و استانداردهای حسابرسی و ارائه گزارش طبق نمونه تهیه شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور مشتمل بر:

۲-۱- اظهارنظر نسبت به کفایت اسناد و مدارک حسابداری برای المر حسابرسی مالیاتی طبق مفاد قانون مالیات های مستقیم و مقررات مربوط با رعایت اصول و ضوابط و استانداردهای حسابداری

۲ – ۲- تعیین درآمد مشمول مالیات بر اساس مفاد قانون مالیات های مستقیم و مقررات مربوط.

۲-۳- اظهارنظر نسبت به مالیات های تکلیفی که شرکت به موجب قانون مکلف به کسر و پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی بوده است.

۲-۴- سایر مواردی که در نمونه گزارش حسابرسی مالیاتی مورد نظر سازمان امور مالیاتی کشور، تعیین گردیده است

٣- تعهدات شرکت

۱ – ۳ – ارائه تصویر اظهارنامه مالیاتی که در مهلت قانونی تهیه و به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم شده است

۲ – ۳- شرکت ضمن ارائه کلیه اطلاعات، اسناد، مدارک و دفاتر (دستی با رایانه ای) مورد نیاز جهت عمليات حسابرسی مالیاتی، حسب درخواست موسسه محل، امکانات و تسهیلات لازم جهت انجام موضوع قرارداد را در اختیار کارکنان موسسه قرار داده و همکاریهای لازم را به منظور اجرای هر چه بهتر موضوع قرارداد از جمله معرفی نماینده موسسه به اداره مالیاتی مربوط جهت اخذ اطلاعات و مستندات مورد نیاز) با موسسه به عمل خواهد آورد.

۳ – ۳- ارائه تاییدیه ای توسط مدیریت شرکت درباره اطلاعاتی که در ارتباط با حسابرسی مالیاتی طبق نمونه ای که توسط موسسه تهیه شده به حسابرس داده می شود.

۴-۳- پرداخت حق الزحمه طبق بند۳-۴ و سایر هزینه های موضوع بند ۲-۴ قرارداد به صورتحساب موسسه.

۴- حق الزحمه

۱ – ۴ – حق الزمه حسابرسی بر اساس محاسبات انجام شده در ارتباط با اجرای موضوع قرارداد، مبلغ ……………….. ریال می باشد

۲ – ۴ – سایر هزینه های مترتب بر عملیات حسابرسی مانند کارشناسی و ایاب و ذهاب، هزینه مسافرت، خوراک و اقامت به عهده شرکت است و همراه با مبلغ حق الزحمه (به جز در مواردی که مستقیما توسط شرکت تامین می شود) در صورتحساب درج خواهد شد

۳ – ۴- حق الزحمه فوق به صورت زیر قابل پرداخت است:

الف – ۵۰ درصد در هنگام امضاء قرارداد به عنوان پیش پرداخت

ب- ۵۰ درصد مابقی به انضمام سایر هزینه های جنبی موضوع بند ۴-۲ پس از ارائه گزارش حسابرس مالیاتی

۵- سایر موارد

۱ – ۵ – مهلت انجام حسابرسی موضوع این قرارداد از تاریخ امضای قرارداد و وصول پیش پرداخت موضوع ماده ۴ قرارداد لغایت …………… روز قبل از مهلت تبصره یک ماده ۲۷۲ قانون مالیات های مستقیم می باشد که حسایرس تعهد می نماید گزارش رسیدگی را قبل از انقضای مهلت مذکور به شرکت تسلیم نماید.

۲ – ۵ – هر نوع اختلاف طرفین در اجرای مفاد این قرارداد از طريق ارجاع به هیات داوری مرضی الطرفین حل و فصل خواهد شد.

۳ – ۵ – اگر به عللی خارج از حیطه اقتدار و اراده طرفین، انجام تمام یا قسمتی از تعهدات موضوع این قرارداد امکانپذیر نباشد، مادام که علل مزبور ادامه دارد عدم انجام تعهداتی که متاثر از این عوامل است، تخلف از مفاد قرارداد محسوب نمی شود.

۴ – ۵- شرکت از هر پرداخت منحصرا به میزان ۵% مالیات موضوع ماده ۱۰۴ قانون مالیات های مستقیم را کسر خواهد نمود. شرکت به منظور رعایت مفاد قانون مذکور تعهد می نماید که ۵ %مکسوره از هر پرداخت به شرح فوق را ظرف مدت مقرر قانونی منحصرا طی یک فيش مستقل به نام موسسه به وزارت امور اقتصادی و دارایی پرداخت نموده و اصل فیش واریز مربوطه را حداکثر ظرف مدت یک هفته از هر پرداخت به موسسه تحویل دهد. چنانچه در اثر عدم اجرا و یا تاخیر در اجرای مقررات قانونی و تعهدات فوق الذکر از طرف شرکت، موسسه مشمول پرداخت جرائم مصرحه در قانون مالیات های مستقیم گردد، پرداخت تمامی این گونه جرایم به عهده شرکت می باشد.

۵-۵- این قرارداد در …………….نسخه که هر نسخه آن در حکم واحد است تنظیم و در تاریخ ……………..به امضای طرفین قرارداد رسیده و رعایت مفاد آن برای طرفین الزام آور است.

شرکت * موسسه حسابرسی

قرارداد مدیریت پروژه

قرارداد ذیل در مورخه …………………. بین آقای ………………. فرزند …………….به شماره شناسنامه …………….. صادره از: …………….. به نشانی قانونی: …………………. که منبعد کارفرما نامیده میشود و آقای ………….. فرزند: …………….. به شماره شناسنامه …………………… صادره از: …………. که منبعد مدیریت پروژه نامیده میشود بشرح ذیل منعقد میگردد.

ماده ۱: موضوع قرارداد

موضوع این قرارداد مدیریت و مشاوره فنی، مالی، تدارکاتی و اجرایی پروژه……………………متعلق به آقای ………………….. است ، مشخصات پروژه به شرح زیر است :

۱-عنوان پروژه

۲-شماره پروانه

۳- مالک

۴- نشانی محل احداث پروژه

ماده ۲: شرح خدمات مدیریت پروژه و مراحل آن

۱-پیگیری تهیه نقشه های معماری، تأسیساتی و سازه .

۲- مدیریت کلیه عملیات اجرائی شامل تجهیز کارگاه، تخریب ساختمان قدیمی (در صورت وجود در ملک یاد شده ) پیاده نمودن نقشه، گودبرداری، اجرای اسکلت، سفت کاری و نازک کاری (شامل تأسيسات، کارهای چوبی، نقاشی، کابینته نصب تجهیزات گرمائی، برودتی، برقی، الکترونیکی و سایر موارد) تا انتهای کار به نحوی که ساختمان بلافاصله قابل بهره برداری کامل باشد.

۳- مشاوره برای تدارکات کلیه مواد و مصالح مصرفی در پروژه .

۴- بررسی صلاحیت، استعلام، انتخاب، عقد قرارداد، تهیه صورت وضعیت و کنترل فنی پیمانکاران اجرائی به عهده مدیریت پروژه است .

۵-تهیه کلیه گزارشات آماری، جدول زمانبندی گزارشات روزانه فهرست حقوق کلیه کارکنان، فهرست حضور و غیاب و سایر گزارشات به عهده مدیریت پروژه است

ماده۳: مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن

۱- مبلغ حق الزحمه بابت شرح خدمات مندرج در ماده ب برابر (…………………..%) هزینه های اجرائی است. هزینه های اجرائی شامل دستمزدها، مصالح، ابزار و کلیه پرداخت ها بجز موارد مشروحه ذیل است:

  1. هزینه خرید زمین و حق دلالی آن

۲، هزینه پرداخت عوارض شهرداری، انشعابات آب، برق، گاز، تلفن، فاضلاب و مشابه.

۲- مبلغ حق الزحمه مدیریت پروژه خالص است و هیچ گونه کسوراتی مانند مالیات، بیمه و غیره از آن کسر نمی گردد.

۳- در ابتدای هرماه صورت وضعیت مدیریت پروژه طبق بند یک ماده حاضر با توجه به کلیه هزینه ها اعم از قطعي، على الحساب و پیش پرداخت توسط مدیریت پروژه به کارفرما تحویل میگردد، کارفرما ظرف یک هفته به آن رسیدگی و حق الزحمه پیمان مدیریت را پرداخت مینماید.

۴- کارفرما به عنوان پیش پرداخت مبلغ………………در زمان عقد قرارداد به مدیریت پروژه پرداخت مینماید که این مبلغ طی………….. قسط مساوی (تا حداکثر …………… ۷ درصد مبلغ خالص صورت وضعیت از صورت وضعیت مدیریت پروژه کسر میگردد.

۵- هزینه های اجرائی این پروژه به صورت تخمینی در حدود …………… ریال برآورد میگردد. این مبلغ قابل افزایش و یا کاهش است.

ماده ۴۰: شرایط قرارداد

۱- چنانچه قبل از اتمام ساختمان بشرح مندرج در بند ب، این قرارداد به هر علتی فسخ گردد حق الزحمه مدیریت پروژه بشرح ذیل افزایش می یابد :

۱. در مرحله اتمام گودبرداری .

٢. در مرحله اتمام پی سازی .

٣. در مرحله اتمام اسکلت .

۴. در مرحله اتمام سفت کاری .

۵. در مرحله نازک کاری .

۲- پرداخت حقوق رئیس کارگاه، حسابدار، مأمور خرید، انباردار، نقشه بردار مترور و صورت وضعیت نویس به عهده مدیریت پروژه است ؛ سایر پرداختی ها به عهده کارفرما می باشد.

٣- پرداخت هرگونه انعام و حق العمل به عهده کارفرما می باشد.

۴- هزینه تجهیز کارگاه به عهده کارفرماست .

۵-پیگیری و اخذ هر گونه انشعاب (آب، برق، گاز، تلفن، فاضلاب ) به عهده کارفرما است.

۶- در صورت بروز هرگونه مشکل در شهرداری و سایر ارگانها، شکایت همسایگان، گرفتن عدم خلاف و پایان کار و سایر موارد از این قبیل به عهده کارفرما میباشد .

۷- پرداخت حق الزحمه تهیه نقشه های معماری، تأسیساتی، سازه، مهندسین ناظر شهرداری، هزینه مهر مشاورین به عهده کارفرما است .

۸- کارفرما موظف است پروژه را بیمه (کارکنان و شخص ثالث) نمایند در غیر اینصورت مسئولیت مدنی حوادث، پیگیری امور مربوطه و هزینه ها (خسارت مالی، پزشکی، دیه و نظایر آن) به عهده کارفرما میباشد .

۹- قوانین بروز و تعیین فورس ماژور در صورت وقوع فورس ماژور به تشخیص حکم بند ها بر این قرارداد حاکم است.

۱۰- چنانچه به عللی بجز علل ناشی از قصور پیمانکار، عمليات اجرائی کند و یا تعطیل موقت گردد و حق الزحمه ماهیانه پیمان مدیریت از مبلغ …………….. ریال کمتر گردد کارفرما باید مابه التفاوت مبلغ فوق تا مبلغ ……………… ریال را به مدیر پروژه به صورت بلاعوض پرداخت نمایند .

۱۱- کارفرما با امضاء این قرارداد به پیمانکار مدیریت دستور عدم کسر بیمه و مالیات از پیمانکاران جزء را میدهد و کلیه پیامدهای قانونی، قضایی و جرائم آن را شخصا تقبل می نماید .

۱۲- کارفرما با امضاء این قرارداد به پیمانکار مدیریت دستور استفاده از کارگران خارجی بدون مجوز را میدهد و کلیه پیامدهای قانونی، قضائی و جرائم آن را شخصأ تقبل می نماید.

ماده ۵: مدت قرارداد

مدت این قرارداد از تاریخ شروع ………… ماه شمسی است. شروع قرارداد از تاریخ تحویل ملک به مديريت پروژه و دریافت پیش پرداخت است .

ماده ۶: حکمیت

طرفین قرارداد با امضاء این قرارداد آقای…………………. را به عنوان حکم انتخاب می نمایند. در صورت بروز اختلاف بین طرفین نظریه حکم برای طرفین قطعی و لازم الاجراء می باشد .

این قرارداد در ……………….. صفحه ……………………..ماده و در سه نسخه تنظيم و بامضاء طرفین رسید.

مدیریت پروژه * کارفرما * حکم

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد