کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

وکیل ادم ربایی در شیراز+مشاوره تلفنی 24 ساعته فوری و رایگان

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

وکیل ادم ربایی در شیراز+مشاوره تلفنی 24 ساعته فوری و رایگان

وکیل ادم ربایی در شیراز+مشاوره تلفنی 24 ساعته فوری و رایگان

 

وکیل پایه یک و مشاور حقوقی

خداوردی حنیور

09225192408

آدم ربایی به چه معناست؟

انتقال یک شخص بدون رضایت او، از محلی به محل دیگر با استفاده از زور، تهدید یا فریفتن را آدم ربایی می گویند. عموم مردم تصورشان این است که آدم ربایی جرمی است که تحت شرایط سخت اتفاق می افتد و به این راحتی قابل تحقق نیست؛ درصورتی که آدم ربایی جرمی است که به راحتی اتفاق می افتد. آدم ربایی به دو دسته آدم ربایی ساده و آدم ربایی مشدده تقسیم بندی می شود: آدم ربایی ساده یعنی شرایط و کیفیات تشدیدی وجود نداشته باشد و اگر یکی از جهات تشدید وجود داشته باشد آدم ربایی مشدده است.

انواع آدم ربایی:

  1. عروس ربایی یک اصطلاح است که شامل ربودن هر عروس خلاف نظر والدینش می باشد، حتی اگر عروس مایل به ازدواج با فرد مربوطه باشد. این عمل در میان اقوام خاص عشایر سنتی آسیای مرکزی رخ می دهد.
  2. آدم ربایی اکسپرس یک نوع ربایش است که در برخی از کشورها، عمدتاً در آمریکای لاتین استفاده می شود، که در آن یک میزان پول از یک شرکت یا خانواده که به راحتی بتواند پرداخت کند، در مقابل فرد ربوده شده درخواست می شود.
  3. آدم ربایی موسوم به ببر، گروگان گیری یک دوست یا همکار یا یک فرد نزدیک قربانی می باشد: به عنوان مثال یک کودک به گروگان گرفته می شود تا خواست خود را به خانواده کودک اعمال کنند.

وکیل ادم ربایی در شیراز

شرایط تحقق جرم آدم ربایی:

رضایت نداشتن شخص ربوده شده یکی از شرایط تحقق جرم آدم ربایی است. این شرط را می توان مهمترین عنصر تحقق جرم آدم ربایی دانست؛ زیرا به این معنا است که عمل ربایش باید بدون رضایت شخص ربوده شده صورت گیرد و با وجود رضایت شخص ربوده شده، تحقق این جرم منتفی است. به عنوان مثال شخصی با رضایت خود سوار اتومبیلی می شود که به مقصد خارج شهر در حرکت است و راننده در میانه راه و در بیرون از شهر، عمدا از مسیر خارج می شود و مسافر را به نقطه ای دور افتاده منتقل و او را محبوس می کند. در این حالت از لحظه انحراف راننده از مسیر و انتقال شخص به مکانی دیگر جرم آدم ربایی محقق می شود. در حقیقت انتقال شخص ربوده شده از محلی به محل دیگر را باید شرط دیگر وقوع جرم آدم ربایی عنوان کرد که در غیر این صورت این جرم بی معنا خواهد بود. در جرم آدم ربایی اساسا مباشرت و همکاری مجرم در ارتکاب جرم شرط نیست و رباینده بنا به تصریح ماده ۶۲۱ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی، می تواند این جرم را به وسیله دیگری انجام دهد؛ مانند زمانی که ربایش از سوی شخصی مجنون انجام گیرد. در این مورد سبب، اقوی از مباشر خواهد بود و مسئولیت کیفری متوجه سبب است. آدم ربایی جرمی عمدی است؛ بنابراین مرتکب باید قصد ربودن انسان زنده ای را برخلاف میل وی داشته باشد و با فقدان این شرط جرم آدم ربایی قابل تحقق نخواهد بود. مانند اینکه شخصی بدون اطلاع از اینکه شخصی در صندوق عقب اتومبیل وی محبوس است، او را به محل دیگری منتقل کند.

شرایط تشدید مجازات آدم ربایی:

  1. سن فرد ربوده شده کمتر از ۱۵ سال تمام باشد.
  2. عمل ربودن با وسیله نقلیه باشد که اطلاق وسیله نقلیه در این مورد، شامل وسایل نقلیه غیرموتوری مانند دوچرخه نیز می شود.
  3. ایجاد آسیب جسمی به فرد ربوده شده. در اینجا باید گفت که آسیب شامل آسیب های روحی و روانی در فرد نیز می شود.
  4. آسیب حیثیتی به فرد ربوده شده. این فرض در صورتی مطرح می شود که فرد ربوده شده مؤنث یا پسربچه زیبا باشد. در غیر این صورت، این موضوع باید از طرف فرد ثابت شود.

همچنین شما عزیزان میتوانید با راهنمایی از وکیل در شیراز نیز راه خود را بهتر و مفید تر بیابید

چگونه بفهمیم آدم ربایی رخ داده است؟

برای تحقق آدم ربایی، نیازی نیست فرد مجرم همراه و همدستی داشته باشد ؛ یعنی لازم نیست رباینده شخصاً قربانی را برباید حتی اگر انجام دهد، مثل اینکه فرد دیوانه ای را ترغیب کند که کودکی را برباید، مجازات فاعل جرم برای او تعیین «توسط فرد دیگری »عوامل تشدید مجازات آدم ربایی این کار را خواهد شد. آدم ر بایی یک جرم آنی است؛ یعنی به محض اینکه رباینده فردی را می رباید، جرم محقق میشود و استمرار رفتار شرط نیست. لذا اگر رباینده بعد از ربودن قربانی ، او را مخفی کند، جرم دیگری تحت عنوان جرم توقیف یا مخفی کردن غیرقانونی مرتکب شده است. آدم ربایی یک جرم عمدی است، بنابراین هر وقت کسی از وجود انسانی در صندوق عقب خودرو خود مطلع نباشد و خودرو را حرکت دهد، مرتکب جرم آدمربایی نشده است. انگیزه مرتکب از ربودن موثر نیست، هرچند داشتن انگیزه شرافتمندانه می تواند موجب تخفیف مجازات مرتکب شود.اگر کسی شروع به ربودن دیگری کند، اما موفق به اجرای خواسته خود نشود، به مجازات شروع به جرم آدمربایی (یعنی ۳ تا ۵ سال حبس) محکوم می شود. مثلا اگر شخصی که در صدد به زور سوار کردن دیگری به خودرو است، بر اثر مقاومت شخص مورد نظر نتواند به هدف خود برسد یا به محض اینکه راننده مسیر خود را به قصد ربودن مسافر تغییر دهد، با اقدام بموقع مسافر در بیرون پریدن از خودرو مواجه شود، عمل او در حد شروع به جرم تلقی می شود.

 

درخواستی کاربران از دادسرایار(جرائم رایانه ای)

جرمی که می‌توان جزو جرایم هتک حیثیت رایانه‌ای و شایعترین آنها دانست قوادی می باشد. از جمله گناهانی است که در شارع مقدس برای آن حد تازیانه ۷۵ ضربه مشخص نموده است قیادت میباشد. طبق تعریفی که در کتاب لمعه و شرح آن آمده است عادت عبارت است از این که کسی دو قائل عمل فحشا مانند زنا،لواط مساحقه را به هم برساند و میان آن دو وساطت نماید.

از زبان فوق و از جمله شیخ مفید شیخ طوسی سید مرتضی امام خمینی استفاده می شود که قیادت جمع کردن و دلالی گناه فحشا بین مردان و زنان را بین مردان و مردان نوجوانان پسر بچه ها است. ولی در مورد جمع دیگری از اصحاب امامیه از جمله ابن حمزه ،ابن زهره، ابوالصلاح حلبی، قطب الدین بیهقی، شهید اول و ثانی و سید طباطبایی و مرحوم خویی استفاده می‌شود. بلکه تصریح در کلامشان است که دلالی بین مردان و زنان برای زنا، مردان و مردان و پسر بچه ها برای لواط بین زنان و زنان برای سحق را نیز شامل می شود.

قانون مجازات اسلامی فعلی نیز که بر اساس نظر مشهور فقها، تنظیم شده در ماده ۲۴۰ قوادی را چنین تعریف کرده است: قوادی عبارت از به هم رساندن دو نفر یا چند چندنفربرای زنا یا لواط است》 حال با توجه به آشنایی مختصر از قوادی قیادت به وسیله رایانه و اینترنت چگونه محقق می شود. آیا ارائه آدرس شناساندن طرف در سقف قیادت کافی است. یا آن که علاوه بر آن باید آن را به یکدیگر آشنا سازد یا آن که بالاتر از آن مقدمات اجتماع آنها را فراهم کند و یا بالاتر موفق به جمع آن دو شود و یا اینکه نه هیچ کدام از آن ها کافی نیست بلکه تحقق زنا و لواط شرط است؟

دامنه جرم قوادی در حالت سنتی خود محدود به دو یا چند نفر می شد در حالی که قوادی از طریق رایانه با یک دنیا سر و کار دارد و مجرم می‌تواند ابتدا توسط داده های مستهجن و غیر اخلاقی افکار افراد را تحت تاثیر قرار دهد و سپس در موقع مناسب هدف نهایی خود را اجرا نماید. وی در پاسخ به این سوال که آیا قبادی توسط رایانه هم صورت می پذیرد یا خیر؟ باید اذعان داشت بله برای هر کسی که کمی با رایانه و اینترنت آشنایی داشته باشد قوادی با رایانه نه تنها ممکن  بلکه بسیار سهل و بی دردسر است.

توسعه روز افزون کاربرد علوم و فناوری و اطلاعات استفاده فراگیر شخصیت‌های حقیقی و حقوقی از گستره آن و همچنین توسعه همه جانبه ارتباطات شبکه های مختلف، اینترنت و… در تمام جوامع و تاثیر آن در روابط اجتماعی باعث شده است که تهدیدهای علیه روابط و مناسب ها وجود داشته باشد و به نحوه‌ی که امروزه یکی از مهمترین چالش‌های جوامع به ویژه خانواده ها، عدم توجه و آگاهی به حقوق و تکالیف قانونی است در قوانین ملی و بین‌المللی مربوط به جرایم رایانه‌ای به صراحت یا ضمنی به این جرم اشاره‌ای نشده است در حالی که با پیشرفت جوامع و دسترسی همگان به ابزارها و امکانات گوناگون به ویژه فناوری ارتباطات قوادی که در قدیم به صورت یک جمله ساده و جزئی بود، امروز به یک بحران بزرگ اجتماعی تبدیل شده و در سایه همین امکانات و گستردگی جوامع است که اکنون قواعدی را در شکل قاچاق انسان به صورت سازمان یافته در عرصه بین‌المللی ملاحظه می‌کنیم، از ماده سوم پروتکل الحاقی به کنواسیون پالرمو سال ۲۰۰۰ که در مقام بیان تعریف قاچاق اشخاص است تا حدودی می توان قوادی را استنباط کرد: بهره کشی جنسی در این ماده اطلاق دارد و شامل هر نوع بهره کشی از جمله زنا ،لواط….میباشد.

با توجه به مباحث مطروحه مرتبط می توان فهمید که جرم قوادی میان کسانی که هر طرف بنا به خواسته قلبی خود به چنین عملی اقدام می نمایند، با کسانی که حداقل یک طرف با فریب و ترغیب و تطمیع به این کار مبادرت می نمایند، عکس آن نیز به قانون گذار می بایست در تعیین مجازات میان این دو تفاوت قایل می‌شد، خلا دیگر قانون جرایم رایانه‌ای این است که اشاره‌ای روابط نامشروع توسط رایانه نکرده است درحالی که مجرمان به کمک رایانه و اینترنت قادر به برقراری رابطه ناسالم و نامشروع با افرادی در دورترین نقاط دنیا می باشند.

البته ممکن است که قانونگذار بخواهد این جرم را در لوای قانون سنتی بررسی کند و نوع وسیله را در کیفیت آن دخیل ندارد. این برداشت به نظر بی اشکال است چون کیفیت روابط نامشروع در رایانه از نوع سنتی فراتر نمی رود و می‌توان آن را با قانون سابق سنجید.

 

پورنوگرافی

سومین نوع از جرایم رایانه‌ای را می‌توان پورنوگرافی یا هرزه نگاری دانست. یکی از مهمترین جرایم  هتک حیثیت رایانه‌ای است و تاثیر مستقیم بر روی خانواده می گذارد. تعریف لغوی بوگرافی بار در حل دوم نوشته فیلم تصاویر و مطالب مربوط به امور جنسی که فاقد هرگونه ارزش ادبی هنری سیاسی و علمی است و اعمال مجرمانه در سونوگرافی عبارت از این شخصی ابزار سمعی و بصری یا وسایلی که حاوی این گونه تصاویر و عکس های هرز باشد را بفروشد، پخش کند یا چنین وسایلی را در معرض نمایش می‌گذارد یا کودکان و نوجوانان را به شرکت در نمایش یا پورنوگرافی اغوا یا تشویق نمایند.

این نوع اعمال مجرمانه که ماهیت آن در جرایم کلاسیک نیز وجود دارد با توسعه و پیشرفت تکنولوژی کامپیوتر و اینترنت وارد این رسانه جمعی شده است و از لحاظ گستردگی و وسعت در زمینه پخش توزیع � نوع خود بی نظیر می باشند به عنوان مثال صندوق‌های پستی آدرس های الکترونیکی وب سایت  هایی در اینترنت وجود دارد که به تبلیغ پخش و عرضه تصاویر پورنو می‌پردازد فروشندگان هر نوع مشتری‌های جنسی را دارا هستند باید گفت هرزه نگاری در فضای سایبر از سه جنبه تهدیدی جدی برای کودکان محسوب می‌شود اولین که امکان دارد کودکان به هرزه‌نگاری وقیحانه در اینترنت دسترسی پیدا کنند دوم اینکه هرزه‌نگاری ها هرزه‌نگاری کودکان را راه آزادی برای فروش محصولات خود یافتند و همین امر سبب شده سوء استفاده جنسی از کودکان تا این حد رواج سومین و جدیدترین خطر برای کودکان است که افراد خدمات دیگر می توانند از طریق اینترنت و به واسطه مکاتبه ایمیل یا گره زدن قربانیان خود را جذب کنند و آن را در دنیای واقعی به دام بیاندازند.

یکی از  واضح ترین دلایل منع خداوند از بی حجابی چشم و جسم جلوگیری از فساد و بی بند و باری است و رایانه با به تصویر کشیدن صور قبیحه سعی در ترویج آن دارد عملی که خداوند بندگانش را از آن نهی می کند.علاوه بر این آیه روایات زیادی وجود دارد که هرزه‌نگاری بسیار منع و نکوهش شده و با نگاهی به استفتاتات مراجع تقلید و قوانین می‌توان فهمید که همگی به نوعی این امر را جرم دانسته اند و مورد مذمت قرار داده اند و در قانون مجازات نیز به نوعی برای مرتکب این عمل مجازات های بازدارنده ای را تعیین نموده است که در موارد قانونی ۶۳۹ و ۶۴۰ و ماده ۱۴ و ۱۵ جرایم رایانه‌ای بدان اشاره شده است.

بررسی جرم فروش یا پخش یا در دسترس گذاری داده های رخنه گر

رکن قانونی این جرم بند ب م ۲۵ ق جرایم رایانه‌ای است این بند بر‌خلاف بند الف به بعد افزارها توجهی نداشته بلکه مد نظر قانونگذار داده‌هایی است که دارای ارزش و کارکرد مثبت بوده و مرتکب از آنها برای دسترسی غیرمجاز بهره می گیرد.

رفتارهایی که در بند به آمده‌اند موضوع مستقیم ندارند بلکه موضوع آنها با واسطه است. به عبارت دیگر از آنجایی که این رفتارها به جهت بازدارندگی از دانسته شده‌اند و راهی برای انجام بزه دسترسی غیرمجاز هستند داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی متعلق به دیگری موضوع یا واسطه آنها به حساب می آیند در واقع این موضوعات موضوع بزه دسترسی غیرمجاز آن رفتارهای موضوع بند ب ایران سر رفتار فروش انتشار و در دسترس قرار دادن است و نیازی نیست که این سه رفتار در فضای سایبر انجام می گیرد همین که کسی بود گذرواژههای را بر روی کاغذی بنویسد و به دیگری بدهد تا از طریق آن امکان دسترسی غیرمجاز به داده ها یا سامانه های رایانه ای یا مخابراتی متعلق به دیگری را بدون رضایت او فراهم کند و موضوع بند به تحقق یافته است.

رفتاری یعنی در ارتکاب ۳ رفتار فروش انتشار و در دسترس قرار دادن و علم به این که گذرواژه یا داده را جهت دسترسی غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی متعلق به دیگری را بدون رضایت او در اختیار دیگران قرار داده و یا فروخته و یا منتشر کرده از اجزا روانی به شمار می‌آیند مجازات تعیین شده برای بزه موضوع بند الف م ۲۵ ق جرایم رایانه‌ای است.

استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای مخابراتی برای انتشار فیلم صوت یا تصویر تحریف شده دیگری و انتشار فیلم خصوصی و خانوادگی بدون رضایت طرف از همین طریق دو سال حبس در پی خواهد داشت.

گسترش جرم و جنایت در فضای سایبری زمینه را فراهم آورد تا قانون جرایم رایانه‌ای که هم اکنون مرجع اصلی نظارت و برخورد با خاطبان این حوزه تلقی می شود خرداد ۱۳۸۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب و بیستم همان ماه به تایید شورای نگهبان رسید.

این قانون در فصل پنجم به هتک حیثیت و نشر اکاذیب پرداخته و در ارتباط با مجازات افرادی که مرتکب چنین خطای شوند طبق ماده ۱۶ گفته است:

هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی فیلم صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا به علم به تغییر یا تحریف منتشر کند به نحویکه عرفا موجب هتک حیثیت او شود ۷ از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

اگر هتک حیثیت با تغییر یا تحریف به صورت مستهجن همراه  باشد فرد خاطی به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد یعنی علاوه بر پرداخت چهل میلیون ریال باید دو سال حبس هم بکشد.

این فصل از قانون جرایم رایانه‌ای ماده دیگری نیز دارد که ه این فصل از قانون جرایم رایانه‌ای ماده دیگری نیز دارد که  در ارتباط با انتشار صوت و تصویر فیلم خصوصی خانوادگی یا اسرار دیگری بدون رضایت فرد و جز در موارد قانونی است که مجازات مشابه ماده ۱۶ دارد

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد