کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

اقدام علیه امنیت ملی +بررسی تخصصی+نکات مهم

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

اقدام علیه امنیت ملی +بررسی تخصصی+نکات مهم

اقدام علیه امنیت ملی +بررسی تخصصی+نکات مهم

 

گروه حقوقی دادسرایار با همکاری وکلا و مشاورین مجرب از سراسر کشور ,  در تمام ساعات شبانه روز آماده پاسخ گوی نیازهای حقوقی شما می باشد.

 بهترین مشاوره حقوقی را از برترین وکلای ایران تنها با یک تماس تلفنی از این سایت دریافت نمایید. 

با تحول پدیده های سنتی و ظهور مؤلفه های جدید ، نظیر گسترش جمعیت و فزونی تنوع اجتماعات، پدیداری صنعت، علوم و فنون، تغییر سبک و سیاق زندگی، حرکت به سمت شهرنشینی، زمینه ها برای شکل بندی ساخت این اجتماع به شکل دولت به کشور فراهم شد و جرایم علیه امنیت ملی کشورها نیز به همین سبک شکل گرفت. بدین سان، در کنار جوامع ملی و فروملی، مقدمات تشکیل جامعه بین المللی فراهم شد. جامعه بین المللی اولیه، مخلوق اراده دولتها و ناشی از حضور جمعی آنان حول محور همکاری برای تحقق و تأمین منافع مشترک بود.

از آن جا که جامعه انسانی (خواه در شکل فروملی یا ملی و خواه در قالبی فراگیرتر یعنی جامعه بین المللی) متصف به وصف تحول و پویایی و تحرک است، هر آن چه در آن است (جز یک سلسله اصول که پدیداری یا استمرار حیات جامعه بر آن استوار است، تابع این اصل بوده و در گذر زمان، شکل و محتوا عوض می کنند. از منظر حقوقی، آن چه را که در هر جامعه ای ثبات دارد و ثبات آن به تثبیت زیست جمعی پایدار می انجامد بی شک می توان هسته نظم عمومی تلقی کرد. در این میان جرایم علیه امنیت ملی, بزرگترین خطری است که مردم سرزمین یک کشور را تهدید می کند.

 اقدام علیه امنیت ملی
 اقدام علیه امنیت ملی 

جرایم علیه امنیت ملی با سلاح در ایران چیست

هرکس با استفاده از سلاح عليه اساس نظام جمهوری اسلامی ایران قیام مسلحانه نمایند محارب و مفسد فی الارض محسوب به مجازات اعدام و هر گاه اعضاء گروه باغی(طغیان گر)، قبل از درگیری و استفاده از سلاح دستگیر شوند چنان چه سازمان و مرکزیت آن وجود داشته باشد، 

به حبس تعزیری درجه سه و در صورتی که سازمان و مرکزیت آن از بین رفته باشد، به حبس تعزیری درجه پنج محکوم می شوند.نهایتا این که در موارد محاربه یا افساد في الأرض و باغی ظاهرحكم بر اسلام داشتن آنها می شود، به این معنا که از نظر قبول شدن عبادات، مشمول قانون توارث اسلامی ، غسل میت ، کفن و دفن در گورستان مسلمین و موارد مشابه دیگر به مانند یک مسلمان واقعی با او رفتار می شود. بهترین مشاوره حقوقی را در این سایت از وکیل پایه یک دادگستری می توانید دریافت کنید. در مورد حمل سلاح بیشتر بدانید

وب سایت حقوقی دادسرایار در مورد حمل سلاح  سرد مقاله ای را تنظیم نموده که میتواند با مطالعه آن در مورد حمل سلاح سرد بیشتر بدانید

جرائم ضد امنیت کشور موجب تعزیر 

در قانون تعزیرات سابق، اکثر جرائمی که بر ضد امنیت خارجی یا داخلی کشور محسوب می شدند، از نظر اعمال مجازات به جرم محاربه و افساد فی الارض ملحق شده بودند.

 یعنی قانون گذار، حکم جرم محاربه و افساد فی الارض را به این قبیل جرائم تعمیم داده بود. از جمله این جرایم: تسليم اسرار یا تصمیمات راجع به دفاع ملی به دشمن، تسلیم نقشه های استراتژیک به دشمن، اخفای جاسوسان خصم، حرق یا تخریب اموال دولتی به قصد خیانت ، تحریک مردم به جنگ و کشتار و سوء قصد به جان رهبر و یا مسئولین سیاسی و غیره بوده است. نظیر همین جرائم با جزئی تغییرات در فصل دوم قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پیش بینی شده 

و چنان چه این قبیل جرائم توسط نظامیان صورت گیرد، برحسب این که عنوان صدق محارب و مفسد فی الارض بر آنان برود، به مجازات مفسد و محارب و در غیر این صورت به حبس تعزیری محکوم خواهند شد. در قانون تعزیرات مصوب ۱۳۷۵/۳/۲ ، نه تنها جرائم بر ضد امنیت خارجی از جرائم بر ضد امنیت داخلی کشور تفکیک نشد و کلا تحت عنوان (جرائم ضد جرایم ضد امنیت کشور ها ( بیان گردید بلکه مجازات اکثر مرتکبین این قبیل جرائم، از جرم محاربه و افساد فی الارض جدا شده و مجازات تعزیری برای آنها مقرر گردید، مگر این که صدق عنوان محارب و مفسد بر آنها برود. ضمنا جرائم جدیدی در این قانون پیش بینی شده که در قانون تعزیرات سابق ذکری از آنها به میان نیامده بود؛ نظیر تشکیل احزاب یا جمعیت ممنوعه ، تحریک نیروهای رزمنده اسلام به عصیان، فرار، تسلیم و تهدید به بمب گذاری و غیره. 

به این ترتیب ، مقررات قانون مجازات اسلامی گاهی جرائم را به طور صریح بیان نموده و از این حیث، کامل تر از قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است و گاهی جرائمی در قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح ذکر شده که در قانون مجازات اسلامی مورد اشاره قرار نگرفته است. پس جهت مقایسه این قبیل جرائم باید به دو نکته اساسی توجه لازم را مبذول داشت.اولا: گاهی یک عمل مجرمانه در هر دو قانون پیش بینی شده که در این صورت،  متهمین نظامی و غیر نظامی توسط دادگاه انقلاب مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.

 ثانيا - گاهی عملی را قانون مجازات اسلامی پیش بینی نکرده ولی قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، آن را جرم شناخته ، نظير جدا کردن قسمتی از قلمرو حاکمیت جمهوری اسلامی ایران یا لطمه وارد ساختن به تمامیت یا استقلال کشور ایران و تحریق و تخریب اموال و تأسیسات نظامی که در این حالت، عمل ارتکابی جرم نظامی تلقی می گردد و اگر خصوصیات دیگری نداشته باشد، منحصرا متوجه نظامیان است.

 اقدام علیه امنیت ملی
 اقدام علیه امنیت ملی 

جرم جاسوسی چیست

جرم جاسوسی در زمره جرائم علیه امنیت محسوب می شود و امنیت در حقیقت بستر و اساس دیگر امور اجتماعی است تا جائی که جان، مال و حیثیت اشخاص تنها در صورت برقراری امنیت و جامعه ای ایمن قابل حمایت می باشد. جرم جاسوسی از میان جرائمی که نوع امنیت داخلی و خارجی کشور را به مخاطره می اندازد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و دلیل این امر، آثار و نتایج زیانبار و گاه جبران ناپذیری است که در اثر عمل جاسوس احیانا گریبانگیر کشور و دولت می شود.

 پس از جنگ بین الملل دوم به لحاظ تغییرات جغرافیائی - سیاسی ، تحولاتی از جهت قانون گذاری در خصوص ماهیت مسائل کیفری در جرائم مربوط به مصالح عمومی کشور به وجود آمد که عمدتا مربوط به جرم جاسوسی بود.علت این تحول بر این مبنا استوار گردید که در جنگ بین الملل دوم که متفقین در حال جنگ علیه آلمان بودند و در اواخر سال ۱۹۴۵ میلادی که شکست قطعی المان محرز گردیده بود و با اینکه متفقین در جبهه های زمینی، هوائی و دریائی مشغول نبرد بودند و سران دولتهای درگیر در جنگ نیز نظیر روزولت، چرجيا و استالین به مذاکره پرداخته و برای پس از جنگ تصمیم می گرفتند که جهان حه شکلی داشته باشد،

 اما اسناد و مدارکی در آن زمان به دست آمد که جا ن روسی در مراکز مختلف کشورهای غربی از جمله آمریکا در حال تجس اطلاعات بوده اند. از اواخر جنگ بین الملل دوم، چنین فعالیتهایی شدت یافت و سازمان های  اطلاعاتی و جاسوسی بتدریج شکل گرفتند به نحوی که سازمانهای اطلاعات سیا، کا.گ.ب ، اینتل جنت سرویس و موساد و غیره مشغول جمع آوری اطلاعات شدند. با  بهترین وکیل آنلاین در این سایت, می توانید به صورت غیر حضوری از خدمات حقوقی استفاده کنید. 

 اقدام علیه امنیت ملی
 اقدام علیه امنیت ملی 

جاسوس کیست 

با مشاوره حقوقی تلفنی در این سایت می توانید به صورت غیر حضوری از بهترین خدمات ما بهره مند گردید. جاسوس در لغت به معنای خبرکش، جستجو کننده خبر، کسی که اخبار و اسرار شخصی و یا اداری و یا مملکتی را به دست بیاورد و به دیگری اطلاع دهد، می باشد. 

در قرآن مجید، خداوند سبحان می فرمایند: (يا أيها الذين آمنوا اجتنبوا كثيرا ممن الظن إن بعض الظن إثم ولا تجوا ولا يغتب بعضكم بعضا أيحب أحدكم أن يأكل لحم أخيه ميتا فكرهتموه)، یعنی ای کسانی که ایمان آورده اید از بسیاری از گمان ها بپرهیزید زیرا برخی از گمان ها گناه است و هرگز در امور دیگران تجسس نکنید و هیچ یک از شما دیگری را غیبت ننماید. آیا فردی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را تناول کند. یقینا همه شما از این امر کراهت دارید. به این ترتیب، دین مقدس اسلام اراده نموده که اشخاص در امور شخصی خود در امنیت باشند و از آثار سوء سه رذیله اخلاقی شامل بدبینی, تجسس و کنجکاوی در امور شخصی دیگران و غیبت مصون و محفوظ بمانند. قابل ذکر اینکه بدبینی از اسباب تجسس است و تجسس نیز سبب غیبت دیگران می شود یعنی افراد جاسوس، اسرار مردم را افشاء و بدیهای آنان را آشکار می سازند. از نظر قانونی ، جرم جاسوسی در قوانین کیفری کشورهای مختلف تعریف نشده و همیشه سعی بر این است که جاسوسی را به طور مبهم بیان نمایند تا در هر مرحله ای که قانونگذار بخواهد مسئله ای را که با مقتضیات زمان و مکان با جرم جاسوسی مطابقت دهد، قادر باشد

 تا در مقام تعیین تعریف بر آید. به این ترتیب، مفهوم جاسوسی در حقوق از دو منظر حقوق بین الملل که شامل قطعنامه ها و قراردادهای بین المللی است و حقوق کیفری که شامل نظر حقوقدانان است، مورد بررسی قرار می گیرد. از نظر بین المللی تاکنون سعی شده مقرراتی وضع نمایند که در واقع، ایجاد وحدت گردد؛ مثلا در مورد جاسوسی تعریفی داده شود که از لحاظ رعایت حقوق فردی افراد جامعه و ضمانت آزادی های فردی و بالاخره تشکیلات قضائی، دولتها مجاز نباشند که هر عملی را جاسوسی شناخته و مرتکب را تحت عنوان جاسوس مورد تعقیب قرار دهند. به همین لحاظ، ماده ۱۹ قطعنامه بروکسل مصوب ۱۸۷۴ می گوید:

 (جاسوس کسی است که مخفیانه و با وسایل و بهانه های مجعول، اطلاعات را جمع آوری یا تجسس برای تحصیل اطلاعات در نقاط اشغال شده به وسیله نیروی دشمن با قصد اینکه آنها را به طرف مقابل تسلیم نماید، می کند) و اماده ۲۹ آئین نامه ضمیمه قرارداد لاهه مورخ ۱۸ اکتبر ۱۹۰۷ چنین می گوید: (کسی را نمی توان جاسوس دانست مگر اینکه مخفیانه با بهانه های مجعول به نفع یکی از متخاصمين در صدد تحصیل اطلاعات یا جمع آوری اشیائی بر آید. از تلفیق این مواد می توان جاسوس را از نظر بین المللی چنین تعریف نمود: جاسوس کسی است که با عناوین مجعول و غیر واقعی ، اطلاعات و اخباری را از تشکیلات سیاسی یا نظامی یک مملکت به دست می آورد و به طرف دیگر تسلیم می کند.

 اقدام علیه امنیت ملی
 اقدام علیه امنیت ملی 

جرم جاسوسی در قانون مجازات اسلامی

در جمهوری اسلامی ایران، تعریف مشخصی در هیچ یک از قوانین از جرم جاسوسی به عمل نیامده و این امر باعث گردیده که تفاسیر و تعبیرهای مختلفی از سوی علماء و حقوق دانان مطرح گردد. حتى عم تشخیص جرم جاسوسی از خیانت به کشور مشکل به نظر می رسد زیرا قسمت عمده اعمالی که عنوان جاسوسی دارد در صورت ارتکاب آنها از طرف یک فرد ایرانی، جرم خیانت به کشور نیز محسوب شود و به این ترتیب می توان گفت که بین دو جرم جاسوسی و خیانت به کشور رابطه عموم و خصوص من وجه برقرار است زیرا برخی از مصادیق  جاسوسی در خیانت به کشور هم صدق می کند.

خیانت به کشور در واقع مباشرت در تسلیم اطلاعات به قدرت بیگانه است وتسلیم در اینجا عام است و شامل تسلیم اسرار نظامی و غیر نظامی یا در اختیار گذاشتن نیرو و یا امکاناتی که موجب سلطة اجنبی گردد، می شود. پس در حقیقت خیانت، تسلیم شیئی امانی است که نزد شخص به امانت گذارده شده و این شامل اسرار و امکانات و مساعدتهای دیگر است ولی تجسس در زمانی است که اسرار در نزد مرتکب نیست بلکه برای یافتن آن، تفحص و تجسس می کند.

 در زمینه تشخیص جرم جاسوسی از جرم خیانت به کشور فرانسه بین رویه قضایی و نظر علمای حقوق، اختلافی به وجود آمد به این نحو که از نظر محاكم،  جاسوسی و خیانت به کشور به وسیله اعمال و نیاتی تشخیص داده می شود که به موجب آنها تسهیل شود تا یک کشور خارجی به تحصیل و جمع آوری اطلاعات و اسناد یا وسایل دیگری بپردازد که مضر به امنیت خارجی مملکت باشد یعنی به وضع موجود مملکت تا وقتی که قدرتی مسلط و مستقل است. زیان آور باشد. به موجب این نظر، ملاک تشخیص جرم جاسوسی از جرم خیانت به کشور سوء نیت خاص است یعنی هر جا که قصد واقعی مجرم، ضدیت با امنیت کشور باشد، عمل را خیانت و هرجا که محرک و قصد او انجام مأموریت خاص و کسب خبر یا اطلاعات، قطع نظر از نتیجه خیانت آمیز آن در مقابل اجرت یا هر پاداش و عوض دیگر باشد، عمل را جاسوسی می خوانند.

در قانون فرانسه عمل خیانت به کشور و اگر توسط سایر اشخاص تحقق یابد، عمل جاسوسی است، چرا که هر هموطن و شهروندی که وطن خود را مورد تعرض و حمله قرار دهد و به عهد و پیمان واجب الوفا بین خود و کشورش خیانت کرده و آن ارا نقض نماید نسبت به اجنبی که می خواهد از طریق ضرر به کشور به کشور خود خدمت نماید، خطر و تهدید بیشتری برای کشور دارد. شخص اول يقينا خائن ودومی، جاسوس است اگر چه جاسوس، آداب مهمان بودن را رعایت نکرده و خلاف قرارداد آمان، عمل نموده ولی به هر حال خائن نیست. 

در واقع، ملاک تشخیص جرم جاسوسی از جرم خیانت به کشور از نظر قانونگذار فرانسوی بر پایه ملیت استوار شده است. یعنی اگر یک فرد خارجی اقدام به تجسس و جمع آوری اطلاعات و اسناد مخفی راجع به امور نظامی و تشکیلات حمله یا دفاع یا اوضاع سیاسی یا اقتصادی کشور نماید با قصد اینکه اطلاعات و اسناد را در مقابل پول یا بلاعوض در اختیار دولت دیگر قرار دهد، این فرد خارجی، جاسوس است ولی اگر یکی از افراد فرانسوی اعم از نظامی یا غیرنظامی مرتکب این عمل شود، خائن به کشور محسوب خواهد شد.

تفکیک جاسوسی توسط اتباع داخلی و خارجی

در قانون مجازات اسلامی چنین تفکیکی وجود ندارد و ارتکاب عمل اعم از اینکه توسط اتباع داخلی یا اتباع خارجی که در خدمت جمهوری اسلامی ایران هستند، انجام گیرد جاسوسی تلقی می شود. منتها اداره حقوقی قوه قضاییه در نظریه شماره ۷/۸۸۲۷ مورخ ۱۳۸۰ در مقام تعریف و تفکیک جرم جاسوسی و خیانت به کشور بر آمده و می گوید: (جاسوسی عبارت است از تحصیل اطلاعات سری و محرمانه و دادن آنها به دولت یا دولتهای بیگانه اعم از اینکه مرتکب، ایرانی باشد یا غیرایرانی اما خیانت به کشور آن است که شخص ایرانی عالم و عامدا عملی انجام دهد که برخلاف مصالح امنیتی یا سیاسی یا اقتصادی کشور باشد. در واقع در این تعریف به مانند قانون جزای فرانسه تکیه بر ملت شده است.

 اقدام علیه امنیت ملی
 اقدام علیه امنیت ملی 

مصادیق جاسوسی 

قانون آئین دادرسی و کیفر ارتش، ماده ۱۲ وقانون مجازات عمومی سابق مواد ۶۷ ۶۷ مکرر و ۶۸ اختصاص به جرم جاسوسی داشت. قانون گذار اسلامی از طرفی با بازنویسی موارد فوق الذکر ضمن تغییراتی ، جرم جاسوسی را در مواد و و ۸ قانون تعزیرات سال ۱۳۶۲ صریحا پیش بینی نموده و در مواد ۴و۵ قان مذکور اعمالی را از مصادیق جاسوسی شناخته بود. مقرراتی که صراحتا به جرم جاسوسی و جاسوس اشاره مستقیم داشته که در ماده ۲۴ و ۲۶ قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بیان شده است. همچنین  مقرراتی که صراحتا به جاسوسی و جاسوس اشاره نکرده ولی با وجود شرایطی متضمن نوعی جاسوسی است که در مواد ۵۰۱ و ۵۰۲ و ۵۰۳ و ۵۱۰ قانون مجازات اسلامی تعزیرات قید شده است. جرم جاسوسی از جرایم علیه امنیت ملی است. بهتر است قبل از هرگونه اقدام حقوقی, از مشاوره حقوقی در این سایت بهره مند گردید.

وقتی جرمی صورت میگیرد جنبه های متفاوتی دارند و به طبع آثار متفاوتی بر جای می گذارد به طور مثال جرم می تواند به گونه ای باشد که به آبرو و حیثیت افراد لطمه وارد کند مانند افترا یا جرم می تواند به گونه ای باشد که به مال افراد خسارت وارد کند برای مثال می‌توان به کلاهبرداری و تخریب اشاره کرد و در نهایت یک جرم می تواند علیه جسم و جان افراد صورت بگیرد و جان آنها را به مخاطره بیندازد مانند قتل . اما گاهی بعضی از جرائم ملیت و تمامیت و امنیت  یک کشور را به خطر می‌اندازد که در ادامه به جرایم علیه امنیت ملی و مجازات آنها پرداخته می شود.

امنیت ملی چیست

زمامداران حکومت علاوه بر رفع نیازهای اساسی مردم و تامین منابع مالی و ایجاد شرایط لازم برای رفاه حال شهروندان وظیفه دارند تدابیری اندیشه کنند به شهر زندان اطمینان خاطر داشته باشند از وجود امنیت در مورد جان مال ناموس و غیره . این گونه منافع مربوط به تمام افراد جامعه است و در صورت به خطر افتادن این امنیت افراد جامعه دچار نگرانی های شدید می شود به طور مثال اگر گروهی موفق شوند اعمالی از جمله ترور و خرابکاری در کشور انجام دهند وقوع این حوادث باعث ایجاد رعب و وحشت در جامعه می شود به طور کلی به مجموعه اقداماتی که دربرگیرنده جان و مال و مصالح و منافع کشور است امنیت ملی می گویند .

 اقدام علیه امنیت ملی
 اقدام علیه امنیت ملی 

چه جرائمی اقدام علیه امنیتی محسوب می شود

در قانون مجازات اسلامی جرایمی به عنوان جرایم امنیتی محسوب شده‌اند چه اختلاف نظری در مورد آنها وجود اما به واسطه شباهت برخی از جرائم به جرائم امنیتی گاهی به عنوان جرائم امنیتی محسوب می شوند به طور مثال

محاربه.و کشیدن سلاح و ایجاد نا امنی : اگر فردی به دلیل انگیزه شخصی به روی افراد دیگر سلاح بکشد محاربه محسوب نمی شود اما چنانچه عمل و جنبه عمومی داشته باشد و موجب رعب و وحشت همگان شود در حکم محاربه است اگر شخص ناتوانی به روی مردم اسلحه بکشد به موجب آن که مردم دچار رعب و وحشت نشده‌اند محاربه محسوب نمی شود البته تشخیص این گونه جرائم که محاربه می باشند یا نمی باشند بر عهده قاضی است به طور مثال سرقت یک جرم محسوب می‌شود ولی اگر سارق منجر به رب و وحشت و ایجاد ناامنی در محیط شود به طور مثال گروگانگیری کند یا تیراندازی نماید در حکم محاربه میباشد

وب سایت حقوقی دادسرایار در زمنیه مراحل شکایت از سرقت یک مقاله تخصصی به نگارش رسانده که شما عزیزان میتوانید آن را مطالعه کنید

جاسوسی و ضربه ی سنگین به امنیت : جاسوسی از جمله مهمترین جرائمی است که ضربه های فراوان به امنیت ملی می زند جاسوسی عبارت   است از قرار دادن عکس ها از مدارک و اصرار و تصمیمات مربوط به سیاست داخلی و خارجی کشور در اختیار افراد فاقد صلاحیت بدون اجازه مأموران و مقامات صلاحیتدار مجازات جرم جاسوسی به شخص مرتکب بستگی دارد برای مثال اگر شخصی جزو کارکنان و مقامات باشد و اقدام به فاش اطلاعات محرمانه کند به حبس از ۲ سال تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد . همچنین اگر به صورت غیر مجاز اقدام به سرقت یا عکسبرداری و یا نقشه برداری از اسرار مهم و محرمانه کند مجازات ۶ ماه تا سه سال برایش مقرر شده

تبلیغ و همکاری علیه نظام : این جرم از جمله جرایم است که تشخیص امنیتی بودن یا نبودن آن بر عهده مقام رسیدگی کننده میباشد و اینکه صرف انتقاد از تصمیمات و رویکرد مسئولان و ثبت و برقراری ارتباط با رسانه ها ی مخالف نظام مشمول جرائم امنیتی می شوند یا خیر عمر مشخصی نیست و معیار و حدود مشخصی در این خصوص وجود ندارد .

سو قصد به جان مقامات داخلی و خارجی

اگر کسی به جان رهبر و هر یک از روسای قوای سه گانه و یا مراجع تقلید بزرگ سوقصد نماید اگر عملش محاربه شناخت نشود به ۷۳ تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد اگر شخصی به جان رئیس کشور خارجی و یا نماینده سیاسی آن در قلمرو ایران سرقت نماید اگر بر آن کشور خارجی نیز مانند ایران دارای مجازات از ۳ تا ۱۰ سال حبس باشد طبق همان مجازات تعیین می‌شود و اگر جرم سوء قصد کننده در آن کشور از مجازات کمتری برخوردار باشد مجازات بر طبق کشور خارجی می باشد

اختلال در نظم عمومی

 مطابق با ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی چنانچه به دلیل فعالیت‌های فردی شرایط عادی جامعه مختل شود جرم اخلال در نظم عمومی صورت گرفته است اما اگر این جرم موجب رعب و وحشت باشد و وسیع و گسترده باشد در حکم محاربه است

به جهت اهمیت زیادی که جرائم علیه امنیت ملی دارند قانون گزار همیشه توجه ویژه ای به این دسته از جرم ها کرده است و طریقه رسیدگی و تحقیق و مجازات در این دسته از جرم ها با سایر جرائم متفاوت است.

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد